Annoncørbetalt indhold

Sådan påvirker søvn dit helbred på længere sigt

Annonce

Dette indhold er sponsoreret

Vi har altid hørt, at vi skal have vores søvn om natten, men det er nok de færreste danskere, der er klar over, hvor vigtig søvnen egentlig er for vores liv. Den nyeste forskning på området fastslår nemlig at søvnen spiller en meget mere væsentlig rolle end vi tidligere har været klar over. Søvn er den periode i løbet af vores døgn, hvor vi slapper af - og hvor kroppen lader op til at kunne yde igen. Faktisk er søvnen den periode, hvor vi vores krop nulstilller systemet og lader energi op til næste dag. Man kan praktisk talt snakke om, at det er en form for opladning kroppen foretager, når vi går i seng og sover. Den nyeste forskning indenfor søvn peger også på, at en god søvnrytme kan forebygge livsstilssygdomme og stress, der ofte er de typer folkesygdomme vi slås mod i Danmark.

I denne artikel dykker vi ned i, hvilke elementer, der er vigtig for at sove bedre. Inspirationen er fundet på denne hjemmeside, hvor der findes meget mere information om søvn, senge og hvordan man opnår de bedste søvnresultater overhovedet. Læs med og bliv klogere på, hvordan du kan optimere din søvn på længere sigt.

Annonce

Sørg for der er helt mørkt når du skal sove

Vil du gerne have den helt optimale søvn, så er der et par ting du kan gøre for at forbedre dine søvnresultater. Det første er, at du sørger for, at det rum du skal sove i er et helt og aldeles mørkt. Det skal du gøre fordi der er forskel på søvn. Øjet slapper mere af, hvis der er helt og aldeles mørkt i rummet. Det gør det ligeledes nemmere for hjernen at komme ned til REM-søvnen, som er det dybeste niveau af søvn, der giver det bedste resultat. Hvis du f.eks. har oplevet, at du har sovet dårligt, så skyldes det måske at du ikke har fået mange timers REM-søvn. Derfor kan du hjælpe hjernen ved at lukke al lys ude af dit soveværelse, når du skal sove.

Annonce

Undgå mobilen eller TV’et, når går i seng

En anden ting, der kan forstyrre din søvn er det såkaldte “blå lys”, der kommer ud af skærmen på din telefon, tablet og TV. Det bedste du kan gøre, er helt at undgå disse apparater, men hvis du insisterer på at have en skærm med i seng, så installer i det mindste et program, der kan regulere skærmens lysstyrke efter tidspunkt.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.