Annoncørbetalt indhold

Sådan sørger du ordentlig for din bils bremsesystem

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold 

Køretøjets bremsesystem skal forhindre ukontrolleret bremsning og rulning, når det parkeres på et ujævnt underlag. Det hydrauliske bremsesystem består af følgende komponenter:


Annonce

●     Pedal - skal trykkes af føreren, når det er nødvendigt for at bremse.

●     Bremseforstærker - øger kraften på pedalen flere gange for at få systemet til at fungere mere effektivt.

●     Hovedbremsecylinder - denne skaber det rette tryk til at betjene aktuatorerne.

●     Slanger og rør - til at føre bremsevæske til cylinderne.

●     Stempler - presser bremseklodserne mod skiverne under tryk fra bremsevæsken.

●     Cylinder - bruges til at beskytte stemplerne og bremseklodserne.

●     Klodser - når pedalen trykkes ned, trykker klodserne mod bremseskiven og stopper hjulets rotation ved hjælp af friktionskraft.

●     Skiver - monteret på hjulnavet og også involveret i friktionen for at stoppe hjulene.


Ud over det hydrauliske bremsesystem er der også et tromlebremsesystem og et parkeringsbremsesystem. Forskellen på tromlebremser er, at bremseklodserne er monteret inde i tromlen sammen med hjulets bremsecylinder. Når pedalen trykkes ned, skubber bremsevæsken stemplerne ud af hjulcylinderen. De presser bremsekolberne mod bremsetromlens indvendige flader og stopper hjulene i at dreje. Parkeringsbremsesystemet har et særligt kabel i stedet for en hydraulisk aktuator.


Sådan overvåger du bilens bremser korrekt

Mange specialister anbefaler at skifte bremsevæske 2-3 gange om året. Fordi koncentrationen af vand i bremsevæsken stiger på grund af absorption af for meget fugt med tiden, hvilket øger kogepunktet.

Slangerne bør også udskiftes hvert 5. år. Ligesom elskede gummidele bliver de slidt med tiden og mister elasticitet. Dette resulterer i en situation, hvor der ikke er nok tryk til at flytte blokkene eller skoene og presse dem mod skiven eller tromlen.

Kontroller tykkelsen af puderne og skiverne for at sikre, at de udskiftes i tide. Hvis slidet er stort, kan det endda ske, at bremseskiven flækker.

Smør bremseklodserne, hvis det er nødvendigt.


Hvordan og hvornår du skal skifte bremseklodserne

Hvis bremseklodserne er overdrevent slidte, skal bremseskiverne muligvis udskiftes. Bremseskiverne kan være for skæve, og det ville være uklogt at udskifte dem. Hvis det er tilfældet, skal bremseskiven først slibes eller udskiftes.

En fastsiddende måler kan også være et almindeligt problem, som kan forårsage ujævnt slid på bremseklodserne og svigt af bremseskiven. Gamle gummipakninger og slanger mister deres elasticitet og går i stykker, så bremsevæsken lækker. Overdreven fugt kan forårsage korrosion på systemkomponenterne, hvilket kan føre til fastfrysning af dele. Det må ikke glemmes, at aggressiv og uforsigtig kørsel også kan føre til deformation af skiverne.


Hvis der opstår fejl i bremsesystemet, lyser en særlig signallampe på bilens instrumentbræt. Vær altid opmærksom på dette, da problemer med bremser, der ikke afhjælpes i tide, kan få tragiske konsekvenser.

Husk, at bremseklodser skal udskiftes parvis: for- eller baghjul sammen eller alle fire hjul på én gang.


Følg disse korte instruktioner om, hvordan du udskifter bremseklodserne:

●     Løsn hjulboltene, og fjern dem først helt, når du har løftet køretøjet. Det er muligvis ikke sikkert at løfte køretøjet, før du skruer boltene af. Når du har fjernet dækkene, har du let adgang til bremsesystemet.

●     Løsn de bolte, der holder bremsecaliperen.

●     Når boltene er løsnet, skal du forsigtigt fjerne bremsekaliberen fra bremseskiven. Det er ikke nødvendigt at tømme bremsevæsken.

●     Undersøg nu dine bremseklodser omhyggeligt og find kilden til problemet. Udskift om nødvendigt puderne.

●     Find nye bremseklodser, sæt dem på, og fastgør dem sikkert.

●     Det kan være nødvendigt at bruge lidt mere kraft, når du vender bremsecaliperen tilbage, da de nye bremseklodser er tykkere end de gamle. Hvis der er to bremsekolber, skal de skubbes ind på samme tid.

●     Sæt hjulet på plads igen, og træd bremsepedalen et par gange. Det burde være meget svært.

●     Kontroller bremsevæsken i bremsebeholderen.

●     Kontroller bremserne ved forskellige hastigheder.

Hvis du har problemer på noget tidspunkt, bør du søge hjælp hos fagfolk. Da bremsesystemet er et ret vigtigt element, bør du ikke være alt for selvforsynende med hensyn til udskiftning af det.

Oplysninger taget fra følgende kilder:

https://www.autodoc.dk/reservedele/bremsesystem

https://www.autobutler.dk/bilens-abc/skifte-bremseklodser

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold 

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.