Annonce
Læserbrev

Sælg Rømø Havn til rederiet

LÆSERBREV: Gedser Havn på Falster er en færgehavn, som forbinder Danmark og Tyskland, ligesom Rømø havn. Denne havn ejes af rederiet Scandlines Danmark A/S, dog lejes og drives fiskerihavnen som en selvstændig enhed. Umiddelbart vest for fiskerihavnen findes et bassin, der udelukkende er til brug for Dong Energi ( Ørsted ).

Sådan beskrives Gedser havn sig på dens hjemmeside. Man kunne ønske sig, at Rømø Havn i nær fremtid gik i samme retning.

Nu er vi omsider kommet af med Hjemsted Oldtids park, lad os derfor fortsætte ad denne vej. Målet må være at få en sund kommune som koncentrerer sig om sine kerneydelser. Vi skal sælge havnen til dem, som har størst interesse i at drive den, og det er uden tvivl Förde Reederei. De har nu hele to færger på ruten mellem Rømø og Sild. Rømø Fiskeriforening kunne så efterfølgende lave en lejeaftale med rederiet, og hvis der skulle dukke en vindmølleaktør op, kan vedkommende uden tvivl få stillet Nordmolen til 40 mio. kr. til rådighed.

Tønder kommune skal helt ud af Rømø Havn efter min opfattelse. Hvor meget af kommunegarantien på 47 mio. kr. der kan reddes, er svært at vurdere. Dem som har interesser i havnen bør nu tage over.

Jeg har svært ved at se, hvorfor skatteborgerne i Tønder kommune skal fortsætte med at finansiere rige tyskeres ferierejser til og fra Sild.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce