Annonce
112

Sælger blev mistænksom, da svensk tricktyv ville annoncere i ugeavis: Noterede tyvens nummerplade

Jytte blev franarret sine guldsmykker. Foto: Søren Gylling
Selvom medieansvarlig Michael Harding tjekkede tricktyvs adresse og fik tilsendt hans id-kort, endte tricktyven med at narre Michael Harding og fik plads til sin annonce i ugeavis.

Kolding: Da Michael Harding, medieansvarlig ved Ugeavisen Kolding, stod ansigt til ansigt med tricktyven Daniel Persson, kløede hans næse. Han havde en fornemmelse af, at der var noget galt, da Persson mødte op hos Ugeavisen Kolding og ville købe plads til en annonce.

- Han kom personligt og repræsenterede et firma i Sverige. Det fik min hjerne til at krydse lidt, at han ville købe guld, for prisen er fast. Hvad var fidusen lige, siger Michael Harding.

Det har siden vist sig, at der var en grund til, at Michael Hardings næse kløede ved mødet med Daniel Persson, der er svensker. Persson har nemlig begået tricktyveri mod to ældre damer fra Kolding og stjålet smykker fra dem. Derfor er politiet i gang med at efterforske sagen. I øjeblikket er det desuden uvist, om Daniel Persson er mandens sande identitet.

Svenskeren har blandt andet franarret 77-årige Jytte Hougaard Nielsen en del af hendes smykker, efter hun havde ringet til Persson og bedt ham om at komme vurdere nogle af hendes pelsfrakker.

Annonce

Nemt at være bagklog

Trods den kløende næse valgte Michael Harding alligevel at godkende annoncen. Men først efter, han havde slået det svenske firmas adresse op og kunne konstatere, at det hele så troværdigt ud.

- Det er altid nemt at være bagklog, men jeg burde nok have gjort mere. Jeg fik tilsendt en kopi af hans svenske id-kort, men spørgsmålet er, om det også er falsk, siger han, der oplyser, at man ikke må nægte folk at købe annoncer, medmindre annoncen er ulovlig

Og det viste Daniel Perssons annonce sig at være. Derfor har Michael Harding sendt kopien af id-kortet videre til politiet. Samtidig noterede han også Perssons nummerplade, da svenskeren kørte af sted. Den har politiet også fået.

- Personligt er jeg ked af, at jeg ikke fik annoncen stoppet, når den åbenlyst var kriminel, siger Michael Harding.

Michael Harding beskriver Daniel Persson som cirka 40 år, mørkhåret og med skæg over læben og på hagen. Samtidig gik han klassisk klædt. Med sig havde han desuden en yngre medhjælper. Persson talte både svensk og tysk, og han og medhjælperen kørte af sted i en sølvgrå Volvo.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce