Annonce
Sport

Sæsonstart: Super GT har det stærkeste felt nogensinde

Bilerne kan komme op på over 200 kilometer i timen på det lange stykker af Padborg Park. Pressefoto.
Der er lagt op til en spændende og tæt sæson, hvor alt kan ske i Super GT. Sæsonens første løb køres i slutningen af april på Padborg Park. I starten af ugen blev bilerne testet på banen.

Super GT: Så er der igen gang i motorlarmen på Padborg Park, når bilerne drøner ned af langsiden med over 200 kilometer i timen. For efter en længere vinterpause blev der tirsdag testet biler på Padborg Park.

Og alt tyder på, at det bliver et tæt løb, når årets Super GT bliver skudt i gang i slutningen af april - også på den sønderjyske bane.

Både kørerne og arrangørerne er enige om, at det bliver et brag af en sæson. I år bliver løbene nemlig med endnu flere og stærkere kørere.

- Det bliver rigtig svært, for de nye kørere, der er kommet til i år, er virkelig dygtige. Der har aldrig været så stærkt et felt som i år, siger 42-årige Carsten Lorentzen fra Haderslev, der kører for Team Jørgen Hansen Biler.

I 2015 var der 15 biler i Super GT, mens man i år regner med at komme op på et sted mellem 22 og 25. Samtidig kalder Tom Gaarde Pedersen, promotor og ejer af Padborg Park, årets Super GT for det sværeste mesterskab i Danmark at vinde i år.

Annonce

Super GT

  • Første løb i Super GT køres den sidste weekend i april på Padborg Park
  • I denne sæson kommer der til at være mellem 22 og 25 kørere per løb.
  • I alt skal der køres syv løb. For første gang på blandt andet Jyllandsringen og i København.

Andenpladsen vil have revanche

Ole Petersen, der også kører på Team Jørgen Hansen Biler, blev nummer to sidste år. Med årets stærke felt har den 21-årige bilsælger fra Bredebro ved Tønder svært ved at pege på sin største konkurrent, for han mener, der er omkring seks kørere, der i år kommer til at kæmpe om sejren. Det afskrækker ham dog ikke.

- Jeg glæder mig helt vildt, det er jo bedre end juleaften, siger han.

Med sidste års andenplads i bagagen er det dog klart, at Ole Petersen higer efter revanche. Planen er klar, og han har brugt vinteren på at holde sig i form og køre gokart.

- Man skal være velforberedt og køre maks på hver weekend. Det handler om at bruge hovedet, og så gælder det om at samle en masse point sammen og ikke tænke så meget på pokaler, siger han.

Debutanten

En af årets debutanter er 23-årige Christian Sørensen fra Varde. De sidste par år har han kørt i DTC-klassen, men nu har han skiftet til Super GT og prøver kræfterne af på Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl.

- Bilen er anderledes, og i Super GT har man flere og tættere konkurrenter. Hvis man laver en fejl, så bliver man hurtigt straffet for den, fordi vi ligger så tæt, siger han.

Det har krævet lidt at vænne sig til den nye bil, og på testdagen var der også stadig plads til forbedring, men overordnet synes Christian Sørensen, det går den rigtige vej.

Ambitioner for årets sæson præges heller ikke af debutant-titlen. For han regner i den grad med at skulle kæmpe mod Ole Petersen og alle de andre, om de sjove pladser.

- Vi håber at være med i toppen. Jeg går efter en top tre-placering, og så går vi efter sejren som hold, siger Christian Sørensen.

Super GT-sæsonen strækker sig over syv løb - det første på Padborg Park i slutningen af april. Derudover skal der også køres ræs på Ring Djursland, og som noget helt nyt kommer kørerne også forbi Jyllandsringen og til København. Dermed er det første sæson, hvor hele sæsonen udelukkende køres på danske baner.

Tirsdag var der testdag på Padborg Park inden sæsonstarten i sidste weekend af april. Pressefoto.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce