Annonce
Esbjerg

Søfartsrejser og skibskister: Ung eventyrers liv bliver til sommersjov på museet

Claus Sørensens skibskiste i glasmontren på den sorte kasse er lavet af en lokal snedker i Hjerting. Kisten havde Claus med på sin skibsrejse til Amerika i 1906. På indersiden står blandt andet "den var min trofaste ledsager på min rejse ... ved Columbia River ved Stillehavet". PR-foto
Fiskeri- og Søfartsmuseet sender i sommerferien nutidens børn på en fantasifuld sejlads med udgangspunkt i den unge Claus Sørensens fiskerieventyr og rejse over Atlanterhavet.

Esbjerg: Sommeren byder på en fantastisk sørejse for børnene på Fiskeri- og Søfartsmuseet. En uniformeret søfartsbesætning byder børnene velkommen om bord med rejsekuffert og søkort, og så skal børnene klare en række udfordringer "til søs", så de derefter kan sejle fra museet med deres egen søfartsbog.

Et hav af opgaver venter, så børnene flere gange om dagen kan opleve at gøre tjeneste og klare opgaver som en ægte sømand. Der er også gang i de arbejdende værksteder på frilandsområdet. Der er guidede rejser for de lidt større børn, mens de mindste børn kan prøve små sanseoplevelser med dyr fra akvariet.

Årets tema kommer fra en kiste, der til hverdag bor i magasinerne under museet. Kisten rummer fortællinger om en af Esbjergs allerstørste eventyrer: Claus Sørensen - kufferten sætter tanker i gang om, hvordan vi i dag rejser over hele jorden. Vi kan nå alle lande på få dage med et fly. Under rejsen på museet oplever gæsterne, hvor svært det var at rejse over havet for godt 100 år siden.

Annonce

SOMMER PÅ FISKERIMUSEET

SKIBSKISTEN
En skibskiste rummer ideen til sommeren oplevelse for børn på museet. Kisten har tilhørt direktør Claus Sørensen, Esbjerg (1888-1976). Den unge Claus rejste i 1906 til Amerika. Her drev han bl.a. fiskeri efter laks sammen med sin bror Mads Langli Sørensen, inden han i 1908 vendte hjem til Esbjerg. Med på rejsen havde han en skibskiste, som ifølge inskriptionen i låget er udført af snedker Carl Lambert Sørensen i Hjerting.

SOMMERPROGRAM
Ferieaktiviteten med sørejsen har begrænsede pladser efter først til mølle-princippet, men er gratis, når der er betalt entre. Voksne 150 kroner, alle under 18 år gratis.

Der er også formidling på Friland og rundt om i sælarium og akvarium.

Åbent dagligt 10-18 i juli og august.
fimus.dk og facebook

Claus Sørensens rejse Jorden rundt

I dag er det en selvfølge for de fleste at følge med i livet i andre lande på tv, på telefonen eller på de årlige ferierejser. Men sådan har det ikke altid været. I gamle dage måtte man rejse ud for at opleve verdenen og andre menneskers liv. Det var dyrt og tog mange måneder.

For 113 år siden fik Claus Sørensen bygget sin røde skibskiste, datidens kuffert. Langt fra alle kunne rejse ud, men den unge esbjergenser gik til snedker Carl i Hjerting og bad ham lave en kiste. Claus havde fået brev fra bror, Mads, der prøvede lykken i USA.

"Her er godt fiskeri, man tjener gode penge," skrev han.

En lang og farefuld rejse

Claus tog til København med tog, så om bord på dampskibet ”United States”til ti dages sejlads over Atlanterhavet til New Yorks havn. Så ti dage med tog tværs over Amerika. Endelig stod Claus og kisten i byen Astoria ved Stillehavet.

I to år arbejdede Claus med fiskeri, skovhugst og landbrug i Amerika og oplevede ting, som de færreste danskere havde set.

På sommerens "sørejse" på museet kan børnene øve sig i at kalfatre - en teknik, hvor man hamrer tovværk og beg ned i revner og mellerrum i skæbsdækket og andre steder for at tætne skibet. PR-foto
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce