Annonce
Sønderborg

Sølandskabet på Nordals skal være naturpark

Det genskabte sølandskab på Nordals er en landskabelig og kulturhistorisk perle, som Sønderborg Kommune nu arbejder på at få godkendt som Naturpark Nordals. Her er det Bundsø og et lille hjørne af Broballe, der kan ses.  Pressefoto
Sønderborg Kommune ønsker at få godkendt området med de genskabte søer Oldenor, Mjels Sø og Bundsø samt Oksbøl Skov som naturpark. Forarbejdet er med opbakning fra områdets lodsejere og foreninger sat i gang.

Nordals: Der er otte naturparker i Danmark og tre pilotprojekter. Ingen af dem ligger i Sønderjylland - den nærmeste er Naturpark Lillebælt mellem kommunerne Kolding, Fredericia og Middelfart. Det vil Sønderborg Kommune gerne lave om på. Byrådet finder, at de genskabte søer Oldenor, Mjels Sø og Bundsø sammen med Oksbøl Skov tilsammen udgør et område, som lever op til kravene, som stilles til en naturpark: Den skal være særlig seværdig på grund af sin natur, landskabet og kulturhistorien.

- Sølandskabet og Oksbøl Skov har en spændende kulturhistorie med afvanding og genetablering, som har præget landbrug og landskab igennem årtier. Den genskabte natur og landskabet er helt enestående. Samtidig har vi oplevet en meget positiv imødekommenhed fra lodsejerne og foreningerne i området, så vi kan leve op til kravet om frivillighed, og så vil en udnævnelse til naturpark passe fantastisk ind i hele vores arbejde med at sætte Nordals på landkortet som feriedestination for mennesker, der holder af fred, ro og oplevelser i naturen, siger formand for udvalget for Landdistrikter, Natur og Fødevarer, Charlotte Riis Engelbrecht.

Annonce

I dialog

Kommunen har været i dialog med Friluftsrådet, som allerede har tilkendegivet, at området opfylder kriterierne for at opnå kvalitetsstemplet "Dansk Naturpark". Ud over lodsejerne har også repræsentanter fra landsbylaugene i Holm, Oksbøl/Broballe og Brandsbøl været inviteret til møder og har vist sig positive over for ideen. De største lodsejere i området er Aage V. Jensens Fond og Naturstyrelsen.

Der er desuden kig på, om man med tiden kan udvide området med en etape 2 omfattende området mellem sølandskabet, indsejlingen til Dyvig og Als Fjord. Men også dette vil være betinget af, at lodsejerne vil være med.

Kvalitetsmærkningen "naturpark" kan anvendes i markedsføring, men har også betydning, når for eksempel fonde søges om midler til forskellige projekter. Den videre proces i arbejdet for blive naturpark er en idéhøring og borgermøder i begyndelsen af 2020. Der skal desuden udarbejdes et tillæg til kommuneplanen med dertil hørende høringsfrister.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

112

Flere lavede ballade i nattelivet

Annonce