x
Annonce
Sønderborg

Sønderborg Forsyning retter regnefejl og vil hjemtage renovation trods kritik

Hvem skal hente affaldet i Sønderborg kommune, og hvordan gøres det bedst og billigst, afgøres nu i en ny udbudsrunde, som Sønderborg Forsyning atter byder ind på trods regnefejl i første runde. Arkivfoto

Transportens Arbejdsgivere mener, Sønderborg Forsyning begik en regnefejl på syv-otte millioner kroner i udbud på dagrenovation, men det betegner direktøren som det rene vrøvl og melder sig under fanerne igen i ny udbudsrunde.

SØNDERBORG: Sønderborg Forsyning begik ikke en regnefejl på tre-fire millioner, men på syv-otte millioner kroner, da den i januar hjemtog dagrenovationen i Sønderborg kommune. Det mener Transportens Arbejdsgivere (ATL), som kritiserer forsyningen for ikke at tage højde for elementære ting som sygdom, ferie og behov for reservebiler samt udstyr og brændstofforbrug. Det, mener ATL er så graverende fejl, at seriøsiteten lader en hel del tilbage at ønske.

Forsyningens direktør Lars Riemann fastholder, regnefejlen ikke er større end meldt ud i januar, da udbudsrunden var nødt til at gå om af samme grund. Der er nu regnet på sagerne og Sønderborg Forsyning melder sig under fanerne med et nyt bud, hvori der ifølge direktøren er taget højde for tidligere regnefejl.

- Jeg har ikke sagt, regnefejlen var på fire millioner kroner. Det må stå for ATL's egen regning, hvis de mener det. Vi byder på dagrenovationen efter at have lavet korrektur for den tidligere regnefejl. Vi arbejder for at finde den bedste og billigste løsning for vore kunder, siger Lars Riemann, hvis bud denne gang ligger på omkring 30 millioner kroner årligt for dagrenovation i Sønderborg Kommune fra maj 2020.

Annonce

Affaldsordning

Sønderborg Forsyning hjemtog dagrenovationen i Sønderborg kommune fra maj 2020 og frem med et bud, der lå væsentligt under konkurrenternes. Det viste sig dog, der var begået en regnefejl på i omegnen af 3,5 millioner kroner, så udbuddet måtte gå om, da det ikke længere er gyldigt gældende, når affaldsselskabet selv hjemtager opgaven. Det ny udbud slutter 22. februar. Heri indgår minimum fire elektriske skraldebiler. De skraldebilder, der kører nu, er ikke fuldt elektriske. Direktør i Sønderborg Forsyning Lars Riemann siger, kravene er stillet for at give affaldsindsamlingen en grønnere profil og for at sikre kunderne den bedste og billigste løsning. Sønderborg Forsynings bud ligger denne gang på omkring 30 millioner kroner, hvor den tidligere lå pænt under. Dengang lå Heissel og Meldgaard over 30 millioner. Det fik dem til at kritisere forsyningen hårdt, da de ikke mente, den havde taget højde for helt elementære ting som sygdom, ferie og materielle krav i sit udbud. Det blev først pure afvist, men senere måtte forsyningen gå til bekendelse og vedkende sig sin regnefejl. Det ny udbud afgøres i et bestyrelsesmøde 25. februar. Her lover næstformand i bestyrelsen Peter Hansen at stille skarpe og kritiske spørgsmål til forsynings-udbuddet, da den ikke kan tåle en regnefejl mere. Sønderborg Forsyning har foruden kloakering og varme- og vandforsyning også til opgave at indsamle affald og står for projekteringen af en havmøllepark i Lillebælt og byggeriet af et nyt stort kommunalt rensningsanlæg på Kær, så der er opgaver nok at tage fat på.

Håndtering af affald og indsamlingen af det til billigste pris og på bedste vis er atter i udbud, hvor private vognmænd får konkurrence af Sønderborg Forsyning atter engang. Arkivfoto: Timo Battefeld

Hård kritik

Sønderborg Forsyning lå syv-otte millioner kroner under nærmeste bud og var 30 procent billigere, da den hjemtog dagrenovationen. Vognmænd som Heissel og Meldgaard bød over 30 millioner og forsyningen under. De private udbydere mente, hjemtagningsbuddet var alt for billigt. Det afviste forsyningens bestyrelse pure med garanti for, alt var nøje gennemregnet. Få dage senere måtte udbuddet dog gå om, da det viste sig, forsyningen havde lavet en regnefejl på i omegnen af 3,5 millioner kroner. Det gav hovedrysten i branchen.

- Der var store beløbsforskelle på de bud, der blev afgivet i første udbudsrunde. Sønderborg Forsynings bud var det grelleste eksempel, vi har set på fejlberegning af udbuddet. De havde på ingen måde taget højde for helt elementære ting. Vi kan være bekymrede for udviklingen, når man inden for samme institution både sætter udbuddet i kraft og afgiver kontrolbud, siger branchedirektør i ATL Lars William Wesch.

Han mener, affaldsentreprisen i første omgang burde være gået til det selskab, der opfyldte konditionerne bedst og billigst, efter forsyningens regnefejl kom for dagen, og at forsyningen af samme grund bør afholde sig fra at byde i en ny runde.

- Det er noget vrøvl. De har søgt om aktindsigt og kan se vort udbud i et regneark i detaljer, vi ikke kan se i deres bud. Ifølge reglerne er der ikke længere tale om et gyldigt gældende udbud, når vi en gang har hjemtaget affaldsindsamlingen, så der var nødt til at være et nyt udbud, siger Lars Riemann.

- Vi har accepteret, forsyningen kommer med et nyt bud, men vi er meget skarpe og kritiske i vurderingen af tallene. Vi skal se hele beregningsgrundlaget, før vi siger god for det. Vi er naturligvis skuffede og pikerede af forløbet i første udbudsrunde, siger næstformand i bestyrelsen Peter Hansen, Venstre.

Når affaldsspanden er tømt, vil det i fremtiden være Heissel, Meldgaard eller Sønderborg Forsyning eller måske en helt fjerde, der har taget skraldet. Arkivfoto: Timo Battefeld
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Gårdbrand: Grisene slap med skrækken

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce