Annonce
Sønderborg

Sønderborg har igen boligområde på ghettoliste

Nørager i Sønderborg er fortsat på Boligministeriets ghettoliste. Arkivfoto: Timo Battefeld
Boligområdet Nørager/Søstjernevej er fortsat på den ghettoliste, som Boligministeriet har udsendt. Men på flere kriterier forbedres vurderingen af området efter en øget indsats fra Sønderborg Andelsboligforening og Sønderborg Kommune.

Sønderborg: Området Nørager og Søstjernevej er fortsat på ghettolisten, fordi boligområdet opfylder tre ud af de fem kriterier, der er defineret i lovgivningen for ghettoområder.

Det gælder kriterierne for andelen af beboere med ikke-vestlige baggrund, andelen af beboere uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse og andelen af beboere uden uddannelse ud over folkeskolen. På antallet af dømte opfylder området ikke længere kriteriet og for borgere uden for arbejdsmarkedet og gennemsnitlig bruttoindkomst er der en positiv udvikling.

Andelen af beboere uden for arbejdsmarkedet faldet med otte procent i forhold til sidste år og er nu lavere, end det har været siden ghettolisten blev til i 2010.

- Det skyldes blandt andet vores fokuserede indsats for at få flere af beboerne på arbejdsmarkedet eller i uddannelse. Men ghettolisten er stadig problematisk, for den stigmatiserer et helt boligområde, som har brug for det modsatte. Derfor arbejder vi stenhårdt på at højne uddannelsesniveauet, øge trygheden i området og få flere i arbejde. Som man kan se lykkedes det også på nogle punkter, men det tager tid, og det er en indsats, som vi skal blive ved med at prioritere, siger borgmester Erik Lauritzen (S).

Der er opprioriteret med jobmentorer i området som en fremskudt beskæftigelsesindsats. Det er med til at gøre afstanden mellem Jobcentret og beboerne kortere. De to jobmentorer i den boligsociale helhedsplan har været i gang siden februar 2019, og indtil nu er 19 beboere i området kommet i job eller uddannelse. Halvdelen af beboerne i området er dog på førtidspension. De tæller med i opgørelsen til ghettolisten, men er ikke i målgruppen til at komme i job.

Nørager og Søstjernevej-området har været på ghettolisten siden 2010, men var ikke på i 2014 og 2015.

Annonce

Ghettoliste

Et boligområde med over 1000 beboere optages på ghettolisten, når andelen af beboere i området med ikke-vestlig baggrund er større end 50 procent, og det derudover i fem år i træk opfylder mindst to af følgende fire kriterier:

Mere end 40 procent af beboerne på 18-64 år har hverken job eller er under uddannelse. Over 60 procent af beboerne på 30-59 år har ingen uddannelse ud over folkeskolen. Bruttoindkomsten blandt beboerne er under 55 procent af regionens gennemsnitlige bruttoindkomst. Andelen af beboere, der er dømt for kriminalitet, er tre gange højere end landsgennemsnittet.

For Nørager gælder:

44,7 procent står uden for arbejdsmarkedet.

1,81 procent er dømt

75,6 procent har kun gået i grundskole

Beboernes indtægter er 60,9 procent af regionens gennemsnitlige bruttoindtægt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce