Annonce
Sønderborg

Sønderborg Lufthavn tæt på tidligere års passagerrekord

Lufthavnschef Christian Berg kan se lufthavnen hæve sig til tidligere rekorder, hvad angår passagermængden. Arkivfoto: Claus Thorsted
En stigning på 2,3 procent i 2019 forhold til 2018 og blot 30 passagerer færre i forhold til mængden lige før finanskrisen i 2007. Sønderborg Lufthavn henter væksten på chartertrafik. Chefen er i tvivl om virkningen af en eventuel klimaafgift på flyrejser.

Sønderborg: Efter finanskrisen i 2008 og i særdeleshed efter Cimber Sterlings konkurs i 2012 har det været svært for Sønderborg Lufthavn at trække passagertallet op. Men opgørelsen fra 2019 viser nu, at man er meget tæt på at nå den hidtidige rekord fra 2007, der lød på 74.174. Blot 30 manglede der i 2019, selv om det er gået ca. 2,3 procent frem siden 2018.

For lufthavnschef Christian Berg er det selv sagt godt nyt.

- Hele opgaven er at løfte volumen i lufthavnen, og der er vi godt på vej i forhold til særligt chartertrafikken. I et par har vi nu samarbejdet med Gislev Rejser og tyske Neubauer Touristik, men Best Travel i Nordjylland og det lokale SeaDane Travel har nu også ture ud fra Sønderborg Lufthavn, forklarer Christian Berg og tilføjer:

- Folk var sent ude med at bestille rejser til Sydeuropa i 2019. Den meget varme sommer i 2018 gav nok håb om noget lignende sidste år, men vi satser på at komme godt fra start i år og tror på endnu flere passagerer end i 2019.

På sigt er ambitionen af få 300.000 passagerer i 2026 - altså en firedobling på seks år.

Annonce

Sønderborg Lufthavn

Sønderborg Lufthavn, der blev anlagt på Kær i 1968, har i mange år været drevet af kommunen. I 2020 omdannes lufthavnen til et aktieselskab med 100 procent kommunalt ejerskab og muligheden for private at investere.

Lufthavnen havde året før finanskrisen i 2007 i alt 74.174 passagerer. I 2019 var der blot 30 færre, men en stigning på 2,3 procent i forhold til året før. Målet er 300.000 i 2026, som mest af alt skal nås ved mere chartertrafik, som da også er i stigning med flere selskaber.

I 2020 tages første spadestik til en helt ny og moderniseret terminalbygning som led i en flerårig strategiplan for lufthavnen med en samlet investering på over 300 millioner kroner. Kommunen har afsat 75 mio. kroner over tre år, mens Bitten & Mads Clausen Fond investerer i en ny terminalbygning, som skal lejes ud til lufthavnen.

Udvidelsen af lufthavnen betyder også en ændret og mere omfangsrig infrastruktur med ny tilkørselsvej.

Nedgang og afgifter

Der er imidlertid også et par skår i glæden, for der er en generel nedgang i ruterne på indenrigstrafikken herhjemme. Det gælder således også ruten med Alsie Express til og fra København.

- Rutetrafik er ret konjunkturfølsomt, så det gælder om at finde vækst på andre måder, og her løfter Alsie Express med charteraftalerne med ture til Rom og Berlin, siger Christian Berg.

Han mener ikke, at begrebet flyskam har stor indflydelse på nedgangen, men hvad angår de politiske planer om en miljøafgift på flyrejser, er han i tvivl.

- Flyskammen har ramt Sverige, men tilsyneladende ikke meget herhjemme. Jeg er lidt mere i tvivl om, hvor meget en miljøafgift på flyrejser, kommer til at betyde, siger lufthavnschefen og påpeger, at der i princippet ikke er noget galt i en miljøafgift.

- Det handler bare om at gøre det rigtige, og det vil være at sørge for, at pengene bruges til at udvikle miljøforbedrende tiltag for luftfarten. Ikke en slags vægtafgift, som vi kender det fra biler, der finansierer så meget andet.

Klimafond

De danske lufthavne og flyselskaber foreslog i efteråret at lægge en klimaafgift på alle flyrejser fra Danmark. Pengene skal i så fald gå til en uafhængig klimafond, som skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart.

Tanken er, at afgiften skal afhænge af, hvor stor en klimabelastning flyrejsen har. Samlet skal der årligt 250-300 millioner kroner i fonden.

- Der skal gøres noget globalt og teknologiske løsninger er en oplagt vej. Samtidig skal man huske på, at CO2-udledningen fra flybranchen kun er et par procent af den samlede udledning, tilføjer Christian Berg.

Således ser udkastet til en ny terminalbygning ud for Sønderborg Lufthavn A/S. Byggeriet skulle gerne begynde i år og finansieres af Bitten & Mads Clausens Fond. Illustration: Sønderborg Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce