Annonce
Sønderborg

Sønderborgskib hjalp fiskekutter uden motorkraft

Fiskekutteren lå fuld af muslinger i Flensborg Bugt, havde mistet strømmen og motoren var stoppet. Foto: Besætningen på Budstikken

Sønderborg: En fiskekutter fuld af muslinger i Flensborg Bugt havde forleden mistet strømmen og motoren var stoppet.

Joint Operations Center (JOC) alarmerede MHV 814 Budstikken - Marinehjemmeværnets skib - med hjemhavn i Sønderborg kl. 12.26.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Henrik Engel Elborough, presse- og informationsofficer ved Marinehjemmeværnet.

Vel fremme ved havaristen, der lå tæt på land, kunne Budstikken hjælpe med sin gummibåd. Desværre ligger kutteren så lavt i det hårde vejr, at det blev besluttet at tilkalde en lods inden den videre bugsering.

- Igen var Marinehjemmeværnet med til at løse opgaver i samfundets tjeneste.

Marinehjemmeværnet løser blandt andet opgaver indenfor farvandsovervågning, søredning, sikring af havmiljøet med videre.

Marinehjemmeværnet har fartøjer liggende i 30 havne i Danmark, samt mindre indsatsfartøjer flere andre steder i landet.

Annonce
MHV 814 Budstikken - Marinehjemmeværnets skib - med hjemhavn i Sønderborg kom fiskekutteren til hjælp. Foto: Besætningen på Budstikken
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce