Annonce
Debat

Sønderjyllands Hovedbanegård

Læserbrev:  I fremtiden skal vi benytte toget mere, når vi fra Sønderjylland skal til København, Aarhus eller rundt i Europa.

Personlig bruger jeg ofte toget til København, her begynder og slutter rejsen i Rødekro, hvor det er meget fine parkeringsforhold.

Rejsen i tog er behagelig med mulighed for at forberede sig til det møde, man skal til ellers også bare læse en avis eller en bog. Det er mindst lige så hurtigt at køre med toget som med bilen.

Annonce

Hovedbanegården i København byder en velkommen som et meget dynamisk sted med kiosker, toiletter og adgangsforhold, som er velegnede for alle også kørestolsbrugere.

Det er desværre ikke tilfældet i Rødekro. Her fremstår stationsområdet spøgelsesagtigt og forfaldent, der er tilsyneladende ikke investeret i disse bygninger siden kommunalreformen 2007. Indtil da var borgmester Tove Larsen den kommunale garant overfor DSB, hende kunne de ikke løbe om hjørne med.

Men siden 2007 er det som sagt gået ned af bakke for Rødekro station. Kiosken er lukket, der er indført betalingstoilet, og kørestolsbrugere henvises til Vojens eller Tinglev. Det kan man ikke være bekendt i Danmark 2021. Formanden for Handicaprådet i Tønder Kommune, Jens Petersen fortæller, at der ingen planer er for, hvornår det bliver muligt at benytte Rødekro station som kørestolsbrugere.


Kiosken er lukket, der er indført betalingstoilet, og kørestolsbrugere henvises til Vojens eller Tinglev.

Fra læserbrevet


Rødekro Station ligger centralt, nemt at komme til i bus eller med bil, den har dermed potentialet til at blive Sønderjyllands hovedbanegård, men det kæver at Tønder og Aabenraa kommune står sammen overfor regeringen og DSB.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce