Annonce
Tønder

Sønderjysk film vinder international filmpris i Tokyo

Den danske film Onkel har vundet hovedprisen ved Tokyo International Filmfestival. Fredag har den gallapremiere i Tønder. PR-foto.
Den nye danske film Onkel, som foregår i Sønderjylland, har vundet hovedprisen ved Tokyo International Filmfestival.

Tønder/Tokyo: Når der i Tønder fredag den 8. november er gallapremiere på den nye danske film Onkel, bliver det en internationalt prisvindende film, som publikum kan opleve. Tirsdag modtog Onkel nemlig hovedprisen, Tokyo Grand Prix, ved dette års Tokyo International Filmfestival.

Onkel er en sønderjysk film, som foregår på gården Stenbjerg lidt uden for Tønder. Filmen er instrueret og produceret af de to sønderjyder Frelle Petersen og Marco Lorenzen, og for instruktørerne har det været vigtigt, at filmen fremstår så autentisk og sønderjysk som muligt.

Selvom filmen er meget sønderjysk, har den alligevel formået at begejstre det japanske publikum, og instruktør Frelle Petersen har oplevet, at der måske ikke er så langt mellem sønderjyder og japanere.

- Det har været opløftende at sidde og høre japanernes reaktioner. Vi var på forhånd blevet advaret om, at japanere ikke udtrykker følelser og begejstring, men vores oplevelser viste lige det stik modsatte. Herude opfatter de filmens underspillede humor og underfundighed. Jeg vil gå så vidt og påstå, at japanere og sønderjyder deler humor, fortæller Frelle Petersen i en pressemeddelelse.

Onkel kan opleves i landets biografer fra den 14. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce