Annonce
Aabenraa

Sønderjysk fodboldambassadør hædret af DBU

Henning Mikkelsen, Løjt (t.v.,) har været frivillig i DBU Jylland i 25 år. Han blev hædret af formanden for DBU Jylland Region 4, Jens Chr. Hansen. Privatfoto

Løjt: Det er nu mere end 25 år siden, Henning Mikkelsen, Løjt, startede som frivillig indenfor DBU-fodbolden. En indsats, der blev markeret ved et internt DBU-arrangement i Rødding Centret torsdag aften.

- Han er en rigtig god ambassadør for os, noterede formanden for regionen, Jens Chr. Hansen, da han overrakte hæder, gave og blomster til Henning Mikkelsen.

Henning Mikkelsen startede som en del af fodboldpatruljen i det, der dengang hed JBU, og er altid klar til at række en hjælpende hånd. Jubilaren er i dag medlem af regionens PR-gruppe, hvor han altid er klar til at tage ud med blok, kuglepen og kamera for at finde materiale til regionens pressemeddelelser.

Han stiller også op, når der for eksempel skal overrækkes medaljer til finaler eller i det hele taget for at repræsentere DBU.

Lokalt har Henning Mikkelsen været aktiv i Løjt IF siden 1972 som spiller og siden 1978 som aktiv leder.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce