Annonce
Aabenraa

Sønderjysk lærer får pris på en kvart million kroner

Naturfagslæreren fra Stubbæk Skole fik disse flotte ord med på vejen torsdag aften: "Med prisen hædres Michael Beck for en ekstraordinær undervisningsindsats, der bygger bro mellem undervisningen i naturfag og den omkringliggende verden". Foto: Novo Nordisk Fonden

Michael Beck fra Kværs har i fem år undervist i naturfag på Stubbæk Skole. Det har han gjort med så stort engagement og idérigdom, at han torsdag fik Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2018.

Stubbæk/Kværs: Michael Beck plejer ellers ikke at lade sig hyle ud af den. Men torsdag aften var det med et kæmpe sug i maven, at den 36-årige lærer fra Stubbæk Skole gik på scenen under den årlige naturfagskonference Big Bang i Odense Congress Center.

Foran 1300 gæster var han den ene af de to modtagere af Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2018. En fornem hæder, der blev fulgt af et kontant skulderklap på 250.000 kroner. De 200.000 kroner er øremærket udvikling af naturfagsundervisningen på skolen, mens Michael Beck får 50.000 kroner til sig selv.

- Det var fuldstændigt vanvittig og en stor, stor oplevelse, fortæller den glade folkeskolelærer, der fik besked om, at han var den ene af de to modtagere, lige før påske.

- Jeg gik hele påsken rundt og lignede en lille, glad julegris, men jeg kunne jo ikke fortælle det til nogen. Der er kun min kone og familien, der ellers vidste det, siger Michael Beck, der bor i Kværs.

Annonce

Fonden og prisen

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to hovedformål: 1) at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen; og 2) at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris er målrettet engagerede og dygtige lærere i fagene fysik/kemi, biologi, geografi og matematik. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturfaglig undervisning i grundskolens udskoling.

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; en til en lærer eller et team øst for Storebælt og en vest for Storebælt.

Kilde: Novo Nordisk Fonden

Syv lærere/lærerteams og en underviser på læreruddannelsen modtog torsdag aften undervisningspriser fra Novo Nordisk Fondens for "deres indsats som engagerede og dygtige personer, der leverer inspirerende naturfaglig undervisning på højt fagligt niveau", som det hed i den medfølgende pressemeddelelse. Michael Beck står som nummer fem fra venstre. Foto: Novo Nordisk Fonden

Der er fuld opbakning

Udvælgelsen af Michael Beck er sket efter en indstilling fra skoleleder Lone Thaysen med opbakning fra skolebestyrelsen og kollegerne på skolen.

- Det er jo noget af en anerkendelse, siger han og er ikke meget for selv at sætte ord på, hvorfor han tror, det lige var ham, der fandt vej gennem nåleøjet i fondens evalueringskomité.

- Jeg går 400 procent ind i det, jeg brænder for og kigger ikke så meget på timerne, siger han, kalder sig en idéudvikler og skynder sig at tilføje, at det jo kræver, at der er vilje til, at idéerne føres ud i livet. Her oplever han fuld opbakning.

- Jeg er på en arbejdsplads, hvor både leder og kolleger giver plads. Ellers kunne det ikke lade sig gøre, forklarer prismodtageren, der har været på Stubbæk Skole i nu fem år. Inden underviste han på Adventure Efterskolen i Broager og på Frøslevlejrens Efterskole, og han er sikker på, at en del af succesen hænger sammen med, at han har taget nogle af efterskolens værdier med ind i folkeskolen.

Bredt favnende

Det er skoleleder Lone Thaysen helt enig i.

- Det er en god kombination, siger hun og forklarer, at den primære årsag til, at hun har indstillet Michael Beck til prisen er, at han er "den brede person, han er".

- Han kan både lege med Lego og robotter og tage ud i skoven. Han er bredt favnende, og så har han også et godt team bag sig - kollegerne kan godt se, at han har nogle idéer, der er værd at bakke op om, siger skolelederen, der tilføjer, at naturfagslæreren tillige er en af skolens it-vejledere, har kørt et junioridrætslederkursus, hvor han har sørget for, at eleverne fik prøvet deres grænser af, og lige nu er han drivkraften bag, at skolen får bygget en bålhytte.

På ferie med familien

Det store engagement kræver kræfter - og tid. Derfor er Michael Beck da heller ikke i tvivl om, hvad de 50.000 kroner, han personligt modtager i forbindelse med prisen, skal bruges til.

- Det bliver på noget ferie sammen med familien, siger han, mens det bliver i samarbejde med naturfagskollegerne på Stubbæk Skole, at det skal besluttes, hvad de 200.000 kroner skal bruges på. Michael Bech har selvfølgelig allerede et par idéer.

- Vi skal have opkvalificeret vores naturfagslokale, og så vil jeg foreslå, at alle otte i naturfagsgruppen tager herover næste år, siger han om Big Bang, der er Danmarks største naturfagskonference, hvor han i år selv har deltaget for tredje gang - denne gang på en stand sammen med fire elever:

- Det er et rigtigt godt sted at vidensdele, men vi har jo aldrig haft råd til, at vi alle sammen kan komme af sted. Så det synes jeg, vi skal næste år.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Indvandreres efterkommere fornægter ytringsfrihed: Hvad bilder de sig ind?

Det skriger til himlen. Hundredtusinder på flugt har fået lov at opholde sig i Danmark, men langt fra alle siger tak ved at respektere vores demokrati. 48 procent af efterkommerne af ikke-vestlige indvandrere mener, at det skal være forbudt at kritisere religion. Det kan man læse i Udlændinge- og Integrationsministeriets årlige undersøgelse af ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres medborgerskab. Det er rystende. De fleste af efterkommernes forældre har fået lov at være her, fordi de er flygtet fra diktaturer, hvor man kan risikere livet ved at ytre sig, tro på andet end islam, være homoseksuel eller i opposition til diktatoren. Lande, hvor individets frihed intet betyder. Vi giver deres børn alle muligheder. Og så fornægter halvdelen af efterkommerne helt grundlæggende rettigheder som at måtte kritisere alt, også religion. Hvad bilder de sig ind? Formanden for Rådet for Etniske Minoriteter, Halima El Abassi, siger, at efterkommere står uden for samfundet og ikke føler sig som en del af fællesskabet. Forfatter Tarek Hussein taler om "dagligdagens hetz" mod muslimer og siger, at den får dem til at hæve paraderne. Begge repræsenterer en offermentalitet, der ikke er til at holde ud. Den kan heller ikke begrundes i fakta. Dagen efter nyheden om efterkommernes mentale fravalg af Danmark kan Kristeligt Dagblad fortælle om en undersøgelse fra det amerikanske Pew Research Center. Man har interviewet 24.599 mennesker i 15 vestlige lande og kan konkludere, at danskerne er de tredjemest positive over for muslimer efter nordmænd og hollændere. Det er altså ikke danskerne, der ikke er tolerante. Tværtimod kan man nu med god ret spørge, hvor stor en andel af mennesker med foragt for demokratiske værdier vi vil acceptere i vores land. At stille spørgsmålet har intet med racisme at gøre, men alene med det allervigtigste: demokrati, ytringsfrihed og frihedsrettigheder. Værdier, vi skal insistere på som altafgørende i vores land. Også for vores gæster.

Annonce