Annonce
Sønderborg

Sønderjysk lys-producent præsterer stærkt resultat

Lysproducenten Niko-Servodan i Sønderborg fastholder den flotte indtjening, som den har været garant for de senere år. Arkivfoto: Claus Thorsted
Niko-Servodan forstår sig på at tjene penge, hvilket Sønderborg-virksomheden viser ingen med 2018-regnskabet.

Sønderborg: Der er grund til store smil hos Niko-Servodan med hovedsæde på Stenager 5 i Sønderborg. For virksomheden, der udvikler og producerer intelligent lysstyring, kom ud af 2018 med et stærkt resultat.

Niko-Servodan A/S fik sidste år et overskud efter skat på 8,8 millioner kroner mod 9,7 millioner kroner i rekordåret 2017, hvilket ledelsen anser for tilfredsstillende. Omsætningen er af konkurrencehensyn ikke offentlig.

Virksomheden blev ligesom mange andre ramt af finanskrisen og balancerede tæt på et underskud i 2013. I 2015 viste virksomheden, at den for alvor var tilbage, hvor den gerne ville være med en firdobling af overskuddet til syv millioner kroner.

En strategi om nem adgang til produkterne samt satsning på udvikling af nye produkter gav pote. Alene i 2018 har virksomheden brugt 12,2 millioner på udviklingsaktiviteter, hvilket er en stigning på 5,8 millioner i forhold til året før, hvor man i øvrigt også skruede op for forskningen.

Annonce

Niko-Servodan

"Heldet er med den, der har alle fire esser på en hånd." Det var mottoet for elinstallatør Karl Heinz Petersen, der grundlagde automatik-firmaet Sydjysk Servo Spang Sønderborg. Petersens forventning blev indfriet, da han i 1951 fik til opgave at levere automatik til opførelsen af nyt andelsmejeri i Sønderborg.

Ordren blev begyndelsen til en øget vækst, som i 1958 gav grundlag for dannelsen af et aktieselskab under navnet Servodan A/S. Siden har Servodan opnået en dominerende markedsposition inden for kerneområderne lysstyring, anlæg samt salg af elmateriel.

Den 1. november 2008 blev Servodan A/S overtaget af den belgiske familiekoncern Niko Group. Frem til udgangen af 2013 havde den grundlæggerens søn Leif Petersen som administrerende direktør, hvor han gik på pension efter 31 år i firmaet.

Kommet flere ansatte

Niko-Servodan er 100 procent ejet af belgiske Niko Group, som overtog den sønderjyske familieejede virksomhed tilbage i 2008. Hovedbygningen på Stenager blev totalrenoveret i 2016. Dermed blev der bedre plads til medarbejderne, som der den seneste tid er blevet flere af.

Der er i løbet af 2018 ansat flere nye medarbejdere for at understøtte virksomhedens fortsatte vækst, så der ved udgangen af sidste år var der i gennemsnit 69 fuldtidsbeskæftigede. Over de seneste fire år er medarbejderstaben øget med små 20 mand.

Niko-Servodan er markedsleder i Danmark og opererer på cirka 20 markeder verden over enten via egen distribution eller via forhandlere. Selskabet har en filial i Sverige. Egenkapitalen er i dag oppe på næsten 96 millioner mod 87 millioner i 2017.

Virksomheden forventer et positiv resultatet for 2019. Den er i sagens natur påvirket af aktiviteten indenfor byggesektoren, ligesom antallet af nyopførte og renoverede kontorejendomme påvirker omsætningsmulighederne.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce