Annonce
Sønderjyske HH

SønderjyskE-streg forlænger kontrakten og er tilbage på træningsbanen

Frederik Ladefoged har forlænget kontrakten med SønderjyskE til sommeren 2021. Arkivfoto: Ole Nielsen

SØNDERJYSKE: Simon Lindhardt har fået en af de underskrifter, der luner ekstra meget. Sportsdirektøren hos håndboldherrerne i SønderjyskE har fået forlænget klubbens aftale med stregspiller Frederik Ladefoged til sommeren 2021.

Den 23-årige stregspiller kom til klubben forrige sommer fra Skanderborg. I sidste sæson spillede han 30 ligakampe og scorede 70 mål på 92 forsøg.

Ladefoged havde desuden en stor rolle i forsvaret, hvilket resulterede i 22 udvisninger. Han fik desuden blåt kort for et utilsigtet slag med albuen i ansigtet på Nordsjællands Jesper Dahl. Det gav ham to spilledages karantæne.

Stregspilleren har ikke været i kamp for SønderjyskE i denne sæson. Han beskadigede en brystmuskel i venstre side under en træningsøvelse i forsommeren. Han er begyndt at træne med holdet igen, men det er tvivlsomt, om han er kampklar på denne side af nytår.

- Det går den rigtige vej rent fysisk. Hvor langt han er fra at spille kampe er tvivlsomt. Han har en ambition om at træne komplet med om en måned, men sundhedssektoren synes, det er lige optimistisk nok, siger SønderjyskE-træner Kasper Christensen.

- Vi håber at have ham med, inden 2019 er omme, men det er ikke pinedød nødvendigt. Det vil være en bonus, siger træneren.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce