Annonce
Varde

S er positiv over for at udvide hovedvej 11: Vi bliver rigere af at løfte infrastrukturen

Enhedslistens Henning Hyllested (tv.) finder, at vi er en nation af pendlere, hvilket for ham er et problem i sig selv. Vi skal i højere grad arbejde, hvor vi bor. Han flankeres af Lennart Damsbo-Andersen (S), der er formand for Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg. Foto: Henrik Reintoft

Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg besøgte onsdag Varde for at se på hovedvej 11, som både erhvervslivet og kommunen gerne ser udvidet til 2+1-vej.

Varde: Siden kommunesammenlægningen i 2008 har borgmestrene i Varde Kommune haft et stort og inderligt ønske. At få udbygget hovedvej 11 fra Varde til Korskro til en 2+1-vej. Porten til Vardes virksomheder og til turistmekkaet på Vestkysten i både Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner. Og ifølge socialdemokratiets Rasmus Prehn, der sidder i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg, så har Varde en god sag.

- Infrastrukturen skal løftes og have en større del af investeringen. Vi bliver rigere af det, og I skal hjælpe med at tale det op, siger Rasmus Prehn.

Ordene lød i forbindelse med udvalgets tredagestur, som onsdag ramte Varde og emballagevirksomheden Sky-Light med 130 medarbejdere. Indehaver Søren Kjær Larsen plæderer for en udbygning af hovedvejen af to årsager.

- Mine transporter er blevet dyrere, og transport er afgørende, når folk skal på arbejde, siger Søren Kjær Larsen.

Men som Vardes borgmester, Erik Buhl (V), så vedgår han, at problemet bortset fra om lørdagen ikke er voldsomt.

Problemet med strækningen er ifølge Vejdirektoratets planlægningsdirektør Helga Theil Thomsen snarere, at der er så mange til- og afkørsler på vejen mellem Korskro og Varde.

Annonce

Korskro - Varde

Der kører i gennemsnit 7.900 køretøjer på strækningen mellem Varde og Korskro hver dag.En rapport lavet af COWI i 2012 og bestilt af Varde Kommune konkluderede, at det samfundsøkonomisk kan betale sig at udvide vejen til en tresporet 2+1-vej, hvis det kan gøres for mellem 200 og 350 millioner kroner.

Fabrikant Søren Kjær Larsen fra Sky-Light i Varde oplever, at transportudgifterne stiger i takt med, at trafikken øges. Foto: Henrik Reintoft

En nation af pendlere

Det lokale folketingsmedlem, Troels Ravn (S) fra Vejen, og medlem af udvalget kender om nogen til hovedvej 11.

- Når jeg kommer til Korskro, så lægger jeg et kvarter til. En udbygning vil hjælpe Varde og hele regionen, siger Troels Ravn.

Enhedslistens folketingsmedlem, Henning Hyllested fra Esbjerg, har en helt anden tilgang til problematikken. Især med tanke på de mange pendlere, der benytter vejene.

- Sagen er, at Danmark er ved at blive en nation af pendlere. Det kan ikke blive ved med at gå. Vi skal tiltrække og fastholde folk, siger Henning Hyllested.

Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg besøgte onsdag Sky-Light i Varde for at bese hovedvej 11. Fra venstre ses Villum Christensen (LA), formand Lennart Damsbo-Andersen (S), Henning Hyllested (EL), Troels Ravn (S) og borgmester Erik Buhl (V) fra Varde Kommune. Foto: Henrik Reintoft

Omvendt eksport

Så folk skal bo, hvor de arbejder. Men det løser ikke problemet for de hundredtusinder sommerhusgæster, hvoraf de 69 procent kommer fra Tyskland. Vel og mærke i bil.

- Turisterne opfatter vi som omvendt eksport. Kunderne kommer her og lægger eksportkronerne, siger erhvervschef Lars Buch fra ProVarde i Varde Kommune.

For at sætte tingene i perspektiv har Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner tilsammen flere overnatninger end København. 7,98 millioner mod 7,64 millioner overnatninger i København i 2017.

Fra venstres ses Villum Christensen (LA), Troels Ravn (S), Rasmus Prehn (S) og Lennart Damsbo-Andersen, der som medlemmer af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg onsdag besøgte Varde for at se på hovedvej 11. Henning Hyllested (EL) var også med på turen. Foto: Henrik Reintoft
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Stor ståhej for ingen krænkelse

Det er fastelavnstid og dermed højsæson for det at klæde sig ud, og hvis du tror, at det er sjov og ballade, har du sovet i timen. Udklædning tager man ikke let på i dag. Der er vildt mange hensyn, der skal tages. En god udklædning skal ikke bare være flot, sjov, vellignende eller godt tænkt. Den skal være politisk korrekt. Ve dig, hvis du begår en fejl. TV2-vært Mette Helena Rasmussen, mest kendt fra programmet Nybyggerne, tog et muslimsk tørklæde på og lagde et billede af sig selv på Instagram. Klar til fest. Så stod hun ellers for skud. Som var hun selve tønden til en fastelavnsfest, haglede slagene ned over hende. Hun blev kaldt racist. Hun blev kaldt dum. Hun skyndte sig at undskylde. Det er den typiske reaktion i sådanne sager. En hurtig undskyldning. Det var også sådan Canadas premierminister, Justin Trudeau, i efteråret, krisehåndterede, da et gammelt billede fra en udklædningsfest i 2001 dukkede op. Det viste ham som Aladdin med ansigtet malet brunt. Undskyld. Undskyld. At man tyr til undskyldning og tilbagetog, når uvejret rejser sig, er forståeligt. Kritikken er ofte overvældende, og stemplet Racist er voldsomt. Det ville dog være befriende om nogen turde møde larmen med et: Ti dog stille. Det er så uhyre let at blive krænket, og mange lever tilsyneladende deres digitale liv i en evig på jagt på sager, der kan stimulere raseriet, og det var lige præcis en sådan gruppe tapre netsoldater, som for i flint i kommentarsporet, da Mette Helena Rasmussen havde lagt sit billede på nettet. Programmet ”Kulturen på P1” undersøgte sagen, talte med en række muslimske kvinder – ikke en var provokeret eller krænket. Alle var derimod forbløffede over hele affæren. Det vil tynde så dejligt ud i krænkelsesdebatterne, hvis vi hver især nøjes med at blive krænket på egne vegne. Føler vi os alligevel draget til at tage en minoritet i forsvar, det behov kan opstå, vil det klæde engagementet, om vi sikrer os, at vores hjælp og indsats faktisk er efterspurgt af dem, vi har tænkt os at agere talsmænd for. Og er den ikke det: Så ti dog stille.

Annonce