Annonce
Esbjerg

S-veteran frygter millionkrav fra staten efter kuldsejlet cykelstibro

Cykelstibroen over banelegemet ved Esbjerg Banegård har stort set voldt problemer lige siden, den blev vedtaget. Over årene er projektet blevet dyrere og dyrere - blandt andet måtte handicap-adgang skæres ud af projektet - og det kulminerede sidste år med en pris, der endte på det dobbelte, hvorefter den blev droppet. Visualisering: Esbjerg Kommune.
Esbjerg Kommune modtog knap 11 millioner kroner i tilskud fra Vejdirektoratet til supercykelstien langs Baggesens Allé, og S-politiker frygter nu, at kommunekassen skal betale pengene tilbage efter aflysningen af den omdiskuterede cykelstibro over baneterrænet, der skulle binde supercykelsti-nettet sammen.
Annonce

Esbjerg: Ikke nok med, at Vejdirektoratet ikke vil støtte det præsenterede alternativ til den kuldsejlede cykelstibro over bane-terrænet - kommunen skal måske også betale det tocifrede millionbeløb tilbage, som man fik i statsligt tilskud til supercykelstien langs Baggesens Allé.

Det frygter i al fald byrådsmedlem Hans Erik Møller (S), der mener, at den droppede cykelstibro faktisk var en forudsætning for de 10,7 millioner kroner i statstilskud, Esbjerg Kommune fik til supercykelstien langs Baggesens Allé, fordi meningen med pengene netop var en trafiksikker sammenbinding af bydelene med den omtalte bro over banelegemet.

En stor del af weekenden har blandt andre politikere i Esbjerg Byråd debatteret sagen indædt. Hans Erik Møller ønsker fortsat cykel- og gangbroen fra Exnersgade til Jernbanegade opført, og det samme gør hans partikollega i Teknik & Byggeudvalget, Mussa Utto, hvilket de også gav udtryk for i et læserbrev i JydskeVestkysten i weekenden.

Sagen kort

Den spektakulære cykel- og gangbro over banelegemet, der havde et budget på små 26 millioner kroner - hvoraf der var givet tilsagn om 10,2 millioner kroner fra statslige cykelstipuljemidler - blev droppet, da det viste sig, at den - alt iberegnet - blev dobbelt så dyr, som først antaget. I stedet indsendte Esbjerg Kommune et forslag om en alternativ løsning med et reduceret budget til Vejdirektoratet, der imidlertid ikke engang ville sende et reduceret tilskud i form af 6,7 millioner kroner.

Den alternative forbindelse går ud på at anlægge en cykelsti i Exnersgade mellem Baggesens Allé og Borgergade, tilpasse den eksisterende cykelstiforbindelse i Jernbanegade mellem Borgergade og Norgesgade, samt etablere cykelgade i Norgesgade. Cykelforbindelsen i Norgesgade skal etableres med udgangspunkt i Tegnestuen Vandkunstens vinderprojekt i konkurrencen om en helhedsplan for Banegårdsområdet og Museumspladsen, hvor en supercykelsti i Norgesgade indgår.

Projektet i Baggesens Allé løber alt i alt op i 26,7 millioner kroner, og heraf gav Vejdirektoratet tilsagn om 40 procent, nemlig 10,7 millioner kroner.


Jeg mener helt oprigtigt, at det - skåret helt ind til benet - bør handle om, at vi skal have flere bydele bundet godt og sikkert sammen via trygge cykelstier for de bløde trafikanter.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V)


Men derudover er det også et åbent spørgsmål, om en ændret anvendelse af byfornyelsesmidlerne til cykelstibroens alternativ kan godkendes, mener Hans Erik Møller, der frygter, at det kan blive meget dyrt for Esbjerg at have droppet cykelstibroen.

- Jeg har spurgt forvaltningen, og der er endnu ingen, der kan garantere mig, at vi ikke kommer til at betale de 10,7 millioner kroner, som vi fik i tilskud til supercykelstien i Baggesens Allé, tilbage. Dertil kommer, at vi som bekendt mistede 10,2 millioner kroner, som vi var blevet lovet, hvis vi realiserede cykelstibroen, og desuden har vi altså allerede netto brugt små fem millioner kroner til projektering af den cykelstibro, som nu altså ikke bliver til noget. Og godkender ministeriet desuden ikke en ændret anvendelse af byfornyelsesmidlerne til den alternative løsning, skal vi altså ud og finde mindst 4,4 millioner kroner andre steder. Vi kan altså ende med at have mistet eller forbrugt over 30 millioner kroner på det her hurlumhej - uden at have noget særligt at fremvise efterfølgende, siger Hans Erik Møller.

Annonce

Ingen garanti

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) siger til JydskeVestkysten, at han "bestemt ikke håber", at staten vil kræve millionerne tilbage fra projektet i Baggesens Allé.

- Det kan jeg jo ikke sige med 100 procent sikkerhed, at Vejdirektoratet ikke vil - vi troede også, Vejdirektoratet ville godkende at give 6,7 millioner kroner i tilskud det alternative forslag til cykelstibroen, siger Frost Rasmussen og fortsætter:

- Jeg mener helt oprigtigt, at det - skåret helt ind til benet - bør handle om, at vi skal have flere bydele bundet godt og sikkert sammen via trygge cykelstier for de bløde trafikanter. Jeg kan ikke forestille mig, at det skal handle om, hvorvidt cykelstinettet bindes sammen med en bro eller ej. Det må være det fornuftige udgangspunkt. Men ja, cykelstibroen var tegnet ind i den oprindelige ansøgning til supercykelstien i Baggesens Allé, konstaterer han.

Annonce

Kontakt til minister

Folketingsmedlem Anders Kronborg (S) tog mandag kontakt til transportminister Benny Engelbrecht (S), der lovede, at hvis Esbjerg alligevel vil gennemføre cykelstibroen, så er pengene fra staten stadig tilgængelige.

- Men der var ikke meget andet at gøre - det er svært i forhold til principperne for tildeling af puljemidler. Hvis Varde stillede med et fantastisk projekt, som man fik midler til for næsen af Esbjerg, så tror jeg heller ikke, Esbjerg ville være tilfreds, hvis Varde bare gennemførte et eller andet inferiørt i forhold til, hvad Esbjerg havde søgt om. Jeg synes ikke, afslaget fra Vejdirektoratet bør komme bag på nogen, siger Kronborg.

Læs mere side 6

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce