Annonce
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Det er en sikkerhedsbarriere som denne, Saferoad anbefaler at bruge i forbindelse med for eksmpel julemarkeder. Bliver den påkørt, bøjer den og sætter sig fast i køretøjet og får det standset indenfor 10-20 meter - afhængigt af køretøjet. Foto: Saferoad.
Det ligger i navnet, at Saferoad Daluiso A/S beskæftiger sig med vejsikkerhed. Men hvad navnet ikke afslører, er, at de også arbejder med at gøre byrummet trygt og sikkert for borgerne at færdes i.

ODENSE: Adgangsbegrænsende foranstaltninger. Det er, hvad sælger Per Bruun beskæftiger sig med i Saferoad.

Man kunne kalde det terrorsikring, men det gør Saferoad ikke, og det er der en god forklaring på. Den vender vi tilbage til.

Men hvad er en adgangsbegrænsende foranstaltning så?

- Vi bidrager til at gøre det sikkert at færdes i trafikken, når man er bilist, cyklist eller gående. Vi plejer at sige i daglig tale, at alt der stikker op langs vejene, hvor du kommer, det er Saferoad. Byrumsinventar er så et forholdsvist nyt ben i forretningen, og vores vision at gøre byrummet mere sikkert, fortæller key account manager med ansvar for "citylife" Per Bruun.

Det betyder, at Saferoad blandt andet arbejder med at gøre det sværere for potentielle tyve at udføre for eksempel rambuktyverier.

- Førhen talte vi meget om rambuktyverier, hvor de kører ind i bygninger. Man snakkede ikke i så høj grad om sikring i byrummet generelt. Det har taget en drejning. I branchen taler vi om, at det kan skyldes, at vi er blevet bedre til at sikre os på andre måder - altså længere væk fra bygningerne. Så vi ikke bygningssikrer, men vi områdesikrer, siger han.

Annonce

Hvis vi tager en fantastisk festival som Tinderbox i Odense, der beklæder man hele området med hoffmann- og deltaklodser. Minus ved de klodser er bare, at hvis biler jagter ind i dem, er det jo beton. Hvad sker der med beton? Det splintres, og så er det faktisk projektiler, der farer igennem luften. Så her skulle man måske lige overveje, hvad der kunne ske.

Per Bruun, key account manager med ansvar for "citylife", Saferoad Daluiso A/S

Efter 9/11

Tingene ændrede sig i følge Per Bruun efter 9/11 - 11. september 2001.

I dag gælder det om at skabe et byrum, hvor man også sikrer sig imod den ultimative ondskab; terror. Hvor man sikrer sig mod lastbiler, der pløjer ind i julemarkeder eller folkemængder til nationale festdage, som vi har set det i Tyskland og Frankrig.

Her gælder det om at gøre det sikkert for borgerne på en måde, så vi ikke opdager, at der er blevet sikret.

- Pointen er, at man skal kunne færdes som blød trafikant, og at vi ikke skal signalere "her er spærret af, for her er farligt at være" og det ene og andet i forhold til terror eller andre ting, siger Per Bruun.

Demonstrationer og pop up-events

Noget af det, Saferoad bruger, er sikkerhedsbarrierer, der kan stoppe eventuelle køretøjer, og der bliver tænkt meget i at skabe nogle, der kan have en permanent plads i byrummet, og nogle, der måske endda arkitektonisk forskønner det.

Det gælder især ved begivenheder som demonstrationer, julemarkeder eller for eksempel en mindekoncert på Rådhuspladsen i København, som da Kim Larsen lige var gået bort. Saferoad kalder det pop up-events.

- Vi kigger i høj grad på, hvad er det for et pop up-event, vi har. Hvad er det for mennesker? Er det demonstranter, så er det måske en anden sikkerhedsforanstaltning, jeg vil anbefale, end hvis det er Hr og Fru Danmark til et julemarked med børn og glögg. Her kunne det give mening at forklæde foranstaltningen med et aller andet, man ikke lægger mærke til. Det er produkter, du kan se i det urbane miljø, der er med til at forskønne, hvor man ikke lægger så meget mærke til, at der er stillet store kegler op, der vejer over 700 kilo, fortæller Per Bruun.

Citysafe er en sikkerhedsbarriere,d er er støbt i massivt jern og er 880 kilo tung. Den er designet til helt at stande køretøjer i forbindelse med en påkørsel - uden at tage skade. Foto: Saferoad.

730 kilo vådbeton

De sikkerhedsbarrierer, Saferoad anbefaler til festivaler, markeder og andre pop up-events kunne være den, der hedder "Chikane". Det er en robust ellipseformet pullert i stålarmeret vådbeton, og den er 730 kilo tung.

- Skulle der ske noget inde i området til et marked eller en festival, kan folk komme ud, for de kan løbe igennem den her. Men hvis folk udefra i biler og andet kører ind i den, lægger den sig ned og stopper køretøjet. Den stopper en syv tons lastbil med 50 kilometer i timen på 18 meter.

- Skanderborg er et godt eksempel, de har fire veje ind i deres midtby, og placerer man nogle af de her ting rigtigt langt ude, opdager dem inde i byen jo ikke, at der er noget, de behøver at bekymre sig om. Det handler i høj grad om placering og valg af produkter, siger Per Bruun.

Ingen lov

Nu er det her, vi kommer tilbage til ordene adgangsbegrænsende foranstaltninger. Efter Breivik-sagen lovgjorde Norge på området, mens man i Danmark og Sverige har vejledninger. Det betyder dels, at Saferoad rent juridisk ikke kan bruge ordene terrorsikring, men det betyder også, at de kun kan oplyse og give gode råd.

- Vi kan og vil ikke bestemme, men vi kan da råde og vejlede og give vores besyv med. Hvis vi tager en fantastisk festival som Tinderbox i Odense, der beklæder man hele området med hoffmann- og deltaklodser. Minus ved de koldser er bare, at hvis biler jagter ind i dem, er det jo beton. Hvad sker der med beton? Det splintres, og så er det faktisk projektiler, der farer igennem luften. Så her skulle man måske lige overveje, hvad der kunne ske.

- Rent juridisk tager vi afstand fra ordet terrorsikring, så længe der er ikke nogen fuldstændigt klar linje om, hvad en terrorsikring er, siger Per Bruun.

Saferoad har en del kommunekontrakter og her er en del af Per Bruuns arbejde da også netop at oplyse om, hvorfor de nævnte hoffmannklodser ikke er hensigtsmæssige at bruge i forbindelse med store folkemængder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Flytter produktionen til Polen: Danfoss lukker fabrik i Kolding og nedlægger 335 stillinger

Leder For abonnenter

JV mener: Uvenlig behandling af tyskere skal stoppe

Det er en gevinst for den danske del af grænselandet, når tyskere og andre EU-borgere beslutter sig for at købe et hus i Sønderjylland. Sidste år solgte EDC i Rødekro og Nybolig i Padborg i alt 55 huse til udenlandske EU-borgere, hvoraf langt de fleste var tyskere. Det er med til at skabe udvikling i en landsdel, der ellers i mange områder kæmper med faldende befolkningstal. Derfor er det meget bekymrende, at både advokater og ejendomsmæglere i Sønderjylland oplever, at servicen over for de udenlandske huskøbere er blevet forringet i en grad, så det kan risikere at få mulige tilflyttere til at opgive deres forehavende. Den oplevede forringelse er sket i forbindelse med, at den statslige Styrelse for International Rekruttering og Integration siden 1. april har overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsbevis til de udlændinge, som vil flytte til Danmark, fordi de er ved at købe et hus i Danmark. Forinden var det Statsforvaltningen, der stod for opgaven. Dengang var oplevelsen hos advokater og mæglere, at udlændingene fra andre EU-lande, inden de flyttede hertil, kunne få det opholdsbevis, der er betingelsen for at kunne gennemføre huskøbet. Men det er ulovligt at gøre det på den måde, mener den statslige styrelse. Den kræver, at udlændingene har bopæl her i landet først, og dermed skal de leje en bolig, før de kan købe én. Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) bør i en fart finde ud af, om det virkelig kan passe, at det pludselig skal være så besværligt for en EU-borger at købe et dansk hus. Selv om hans styrelse benægter, at der er lavet om på praksis, er der en række kilder, som har fortalt JydskeVestkysten, at behandlingen af sagerne foregik meget smidigere, da det var Statsforvaltningens opgave. Det må kunne lade sig gøre at genskabe den situation, så Danmark igen kan blive opfattet som et venligt værtsland for EU-medborgere, som kan forsørge sig selv og som har lyst til at købe et hus i vores land.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];