x
Annonce
Biler

Salget af brugte biler lægger kraftigt fra land

Firmabil-bestselleren, VW Passat, stadig er af de mest søgte brugte bilmodeller. Foto Jonas Ahlstrøm
Januar bød på det højeste antal brugtbilhandler for årets første måned siden 2016. Analytiker forudser, at den store efterspørgsel vil fortsætte.

Der blev skrevet slutsedler på usædvanligt mange brugte biler i januar. Her kom der nye nummerplader på lidt over 47.000 biler.

Til sammenligning lå salget af nye biler med små 19.000 styk under niveauet for januar i 2019, hvor det dog også var kunstigt opskruet på grund af frygt for bebudede afgiftsstigninger.

Ifølge Bilbasen er det den bedste start på året siden 2016. Samtidig er priser og liggetider lave. Det store salg kommer efter ni måneder med konstant fald i priserne på de brugte biler, og det er usædvanligt, at brugtbilsalget stiger, på trods af, at nybilsalget falder. De to ting plejer nemlig at følges ad.

Der er flere årsager til, at der nu for alvor er kommet gang i salget af de brugte biler, lyder det fra Jan Lang, der er analytiker på Bilbasen.

- Det har været en bemærkelsesværdig god start på året for brugtbilsmarkedet, som begyndte allerede i de sidste to uger af december, der ellers traditionelt er en måned med relativt lav aktivitet. Starten af februar ser rigtig fornuftig ud ligesom vigtige nøgletal som liggedage og pris. Meget tyder på, at tendensen vil fortsætte, siger Jan Lang.

Annonce

Her er de hurtigst omsættelige biler

1. VW T-Roc: 34

2. Mercedes A-klasse: 34

3. Volvo V40: 35

4. VW T-Cross: 35

5. Hyundai i10: 36

6. Tesla Model S: 37

7. Dacia Logan: 37

8. VW Up: 38

9. VW Golf VII: 38

10: Nissan Juke: 39

Antal liggedage i gennemsnit - Kilde: BilbasenSuv-modellerne i alle størrelser er den mest søgte biltype, men også praktiske familiebiler som stationcars ligger højt, færre sigter dog efter mikrobiler. På suv-fronten er Nissan Qashqai mest populær, mens Ford S-Max er den mest søgte MPV. De mest søgte bilmodeller er BMW 3-serie, VW Golf VII og VW Passat.

En bil er i gennemsnit til salg i 66 dage, mens de mest populære biler over en kam bliver solgt på 50 dage. De hurtigst omsættelige bliver solgt på bare 34 dage.

De store årgange kommer ud

- Vi har fået de store årgange, hvor der blev solgt mange nye biler, ud som brugte. Udbuddet er for alvor vokset siden februar 2019, og der er et stort udvalg på alle hylder. Samtidig er købekraften stor, mens priserne nu har stabiliseret sig, siger Jan Lang.

Han peger på, at mange potentielle bilkøbere har fulgt markedet og vurderet, at tiden er rigtig nu, fordi priserne er attraktive.

Jens Nyholm, der er cheføkonom i Spar Nord, uddyber:

- Det er klart, at når vi oplever en længere periode med prisfald, vil vi på et tidspunkt nå et niveau, hvor efterspørgslen på de brugte biler igen vil stige, og det spiller ind på antallet af transaktioner. Dermed ikke sagt, at salget af brugte biler har ligget på et lavt niveau indtil nu. Vi skal stadig huske på, at bilmarkedet helt overordnet er på et ekstremt højt niveau, også selv om nyvognssalget er gået tilbage i januar sammenlignet med sidste år, forklarer Jens Nyholm og fortsætter:

- Den positive økonomiske udvikling de seneste mange år med stigende beskæftigelse, reallønsfremgang kombineret med en række afgiftsændringer, der har gjort det billigere at være bilejer, har betydet, at målgruppen for bilkøb er blevet udvidet betragteligt. F.eks. har langt flere singler i dag bil til rådighed, mens også de unge i stigende grad prioriterer friheden ved egen bil.

Nyere biler trækker

Danskerne går primært efter nyere brugtbiler fra 2015 og frem.

- Det handler både om miljøbevidsthed og sikkerhed, siger Jan Lang fra Bilbasen.

Han ser ikke en bevægelse væk fra diesel frem for benzin. Men når folk vælger diesel, går de efter de nyeste modeller med de forskellige euro 6-standarder i motorer.

- Mens interessen for særligt de gamle dieselbiler falder, stiger den til gengæld markant for brugte biler under fire år, der matcher den komfort, det lave brændstofforbrug og moderne teknologi som vejbaneassistent og baksensorer, der topper efterspørgslen på dagens bilmarked. I løbet af 2019 steg antallet af transaktioner for brugte biler på under fire år således med cirka otte procent, siger Jan Lang

I de seneste år har der konstant været nye rekorder for nybilsalget. Det betyder, at der i dag er omkring en halv million flere biler på de danske veje end for 10 år siden. Den udvikling har været drevet af en eksplosiv udvikling i nyvognssalget, og netop de mange nye biler kommer til at spille en afgørende rolle for brugtbilssalget de kommende år, mener analytikeren.

- Brugtbilsmarkedet er typisk et spejl af, hvad der skete på nyvognsmarkedet for tre til fem år siden, og derfor kan vi godt forvente, at salget af brugte biler går nogle rigtig positive år i møde, mener, Jan Lang.

Ford S-Max er populær blandt børnefamilierne og er den mest søgte MPV. Foto: Jonas Ahlstrøm
Mange har kig på en suv, og Nissan Qashqai er klart den mest søgte. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce