Annonce
Erhverv

Salget af elbiler er firedoblet i 2019 og slår rekord

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Der er solgt rekordmange elbiler i Danmark i 2019. Det samlede antal solgte personbiler slår også rekord.

Danskerne har købt rekordmange elbiler i 2019. Hele sidste år er der blevet solgt 5524 elbiler i Danmark. Det er fire gange flere solgte elbiler end i 2018.

Salget af elbiler i Danmark i 2019 slår samtidigt rekorden fra 2015.

Det viser tal fra Motorstyrelsens datakørsel og De Danske Bilimportørers registreringer.

Den store stigning i salget skyldes især, at udbuddet af elbiler i Danmark er blevet væsentligt større, men også at klimaet har fået stort fokus under valgkampen i foråret.

Det mener Gunni Mikkelsen, der er direktør i brancheorganisationen De Danske Bilimportører.

- Udbuddet af elbiler i 2019 har nærmest været dobbelt så stort som året før, og det har en meget stor rolle at spille, når danskerne skal vælge bil.

- Men selvfølgelig har det også meget at gøre med, at der har været så stort fokus på klima i det forgange år, hvor der var klimavalg og fokus på en mere miljørigtig måde at køre på, siger han.

Det er en salgsrekord fra 2015, der nu er blevet slået. Den gang blev der solgt 4310 elbiler på et år.

Men i 2015 var der tale om hamstring af elbilerne, før der blev indfaset afgifter på dem fra 1. januar 2016, understreger Gunni Mikkelsen.

- Det var særligt i de sidste måneder af 2015, at der var en stor stigning i salget af elbiler. Det skyldtes ganske enkelt, at der lå afgifter og ventede ved årsskiftet, siger han.

Gunni Mikkelsen peger på, at en lignende effekt kan have gjort noget for det rekordhøje salg af elbiler i 2019.

Der var i finanslovsudspillet lagt op til, at registreringsafgifterne på elbiler skulle stige i 2020, men det blev taget af bordet igen.

Alligevel mener Gunni Mikkelsen, at det kan have betydet, at nogle danskere ville ud og købe en elbil inden de nye regler ville være trådt i kraft.

Gunni Mikkelsen forventer en stor stigning i salget af elbiler i de kommende ti år.

- Om ti år vil vi se et samlet salg af elbiler på mellem 30 og 40 procent. Og det er nødvendigt, for at bilindustrien kan nå klimamålene om CO2-udslip for biler, siger han.

Også det samlede salg af personbiler solgt i Danmark i 2019 er det højeste antal for et kalenderår nogensinde.

Der blev solgt 225.594 personbiler sidste år, hvilket er en stigning på 3,3 procent fra 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce