Annonce
Erhverv

Salget af Skechers styres fra Grindsted

Jesper Jensen tror på fremtiden for fysiske butikker. - Der vil stadig vil være brug for personlig rådgivning og god service af uddannet personale. mener han. Arkivfoto: Martin Ravn
Jesper Jensen og hans fynske kompagnon har i år åbnet tre nye skobutikker i Jylland.

GRINDSTED: Googler man navnet Jesper Jensen, får man ikke færre end 10,4 millioner hits. Og håndboldtræneren Jesper Jensen fra Esbjerg dukker op som den første.

Der er tre med det meget danske navn under Grindsteds postnummer. Og du skal nu møde én af dem.

- Hvad siger du, når folk spørger dig, hvad du laver?

- Jeg lever af at sælge sko, svarer Jesper Jensen.

Og det er næsten en underdrivelse. For 41-årige Jesper Jensen har ikke blot strøgbutikken SkoUniverset i sin hjemby, men ejer sammen med sin kompagnon Jan Pedersen fra Odense 10 Skechers-butikker og har eneret på salget af det populære amerikanske skomærke i Danmark.

Det går så godt med vækst og indtjening, at Jesper Jensen og Jan Pedersen i de seneste to år har modtaget Børsens gazellepris. To skotøjshandlere, der i bogstaveligste forstand er et skridt foran konkurrenterne og alene i år har åbnet tre nye butikker i Silkeborg, Herning og Horsens.

Annonce
Vi kan nu gøre tingene mere effektive med 10 konceptbutikker. Budgettet, juleudsmykningen, butiksindretningen og annoncerne skal godkendes i USA, for der skal være tale om en vis kvalitet. Man værner meget om sit brand.

Jesper Jensen, sælger af Skechers i Danmark

Ikke en zappertype

Den første butik åbnede parret i Odense i foråret 2013. Siden kom der yderligere en butik til i Odense, to i Aarhus, en i Esbjerg, en i Vejle og en i Kolding.

Jesper Jensen har altså to kasketter på; han tager rundt og besøger butikkerne, men opholder sig mest i butikken Grindsted, hvor der i øvrigt sælges andre mærker end Skechers. Kundegrundlaget i den midtjyske by er ganske enkelt for lille til kun at rumme salget af et skomærke.

Jesper Jensen er ikke typen, der render af pladsen. Ikke zappertypen, som han selv smilende udtrykker det.

Han bor i Grindsted med sin familie, og det vil han trods de store skridt op ad vækststigen, blive ved med. Han er udlært i Sportmaster i sin hjemby få meter fra sin skobutik, var ansat der i 18 år - deraf 10 år som medejer, inden en kapitalfond købte kæden i 2012. Og så var det ideen om at blive selvstændig med SkoUniverset opstod.

Øjenåbner og god kemi

- Jeg var på ferie i USA, og det var noget af en øjenåbner at opleve, hvor stor Skechers var derovre. Da jeg kom hjem, kontaktede jeg den skandinaviske distributør Peter Jørgensen fra Sports Connection i Esbjerg, som jeg kendte i forvejen.

Han arrangerede en blind date med Jan Pedersen, som havde seks skobutikker i Odense og Svendborg. Jeg havde jo aldrig mødt ham før, han er lidt ældre end mig og nærmest født ind i skobranchen og har stor erfaring.

Kemien var god – Jan har stor knowhow, han er lyttende og har nogle gode menneskelige egenskaber. Jeg har så drivet og gåpåmodet. Den kobling var god, siger Jesper Jensen, der har ansvaret for den daglige drift, og sammen med Jan Pedersen har gjort sit til, at Skechers på syv år har udvidet sit butiksnet fra 750 til 3000 på verdensplan.

- Vi kan nu gøre tingene mere effektive med 10 konceptbutikker. Budgettet, juleudsmykningen, butiksindretningen og annoncerne skal godkendes i USA, for der skal være tale om en vis kvalitet. Man værner meget om sit brand, forklarer Jesper Jensen og fortsætter:

- Det har vi det helt fint med. Så kan vi koncentrere os om salget og personalet og uddanne vores butikschefer. Vi har 60 ansatte, og jeg må indrømme, at jeg ikke har mødt alle endnu, men min opgave er at motivere og at gøre hverdagen så nemt som muligt for dem. Butikschefer må ansætte og afskedige, men jeg er med til personalesamtaler, hvis der er behov for det.

Jesper Jensen er ikke zappertypen. Han lever med udgangspunkt i Grindsted af og for at sælge sko, og det vil han blive ved med. Foto: Martin Ravn

Tro på fremtiden

- Vi gør meget for at udvikle personalet og har lige haft 10 butikschefer på et kursus i Kolding med en ekstern konsulent, så de kan blive dygtigere til deres arbejde.

- Vi investerer i dem, men det kan da så godt være, at andre vil have fat i dem, men typisk har vi jo kun mennesker til låns, siger Jesper Jensen, der blandt andet på grund af kundesegmentet i Skechers-butikkerne ser lyst på fremtiden:

- Den typiske kunde er en voksen dame, som vil sine fødder noget godt. Men vi sælger til alle aldersgrupper, dog flest til gruppen mellem 40 og 60 år. Og det er godt, for de er loyale.

- Og vi tror stadig, at de fysiske butikker trods nethandlen har en fremtid. Vi åbner en butik, fordi vi tænker langsigtet, og fordi vi tror, at der stadig vil være brug for personlig rådgivning og god service af uddannet personale. Vi vil gerne differentiere os lidt og er meget tro omkring konceptet. Vi kan ikke slå os op på pris, men på udvalg og knowhow. Og vi har flere end 400 forskellige modeller, man kan vælge imellem, slutter Skechers-chefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Skolepolitiker fra Venstre overvejer: Vil sende sit barn til privatskole i anden kommune

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce