Annonce
Erhverv

Salget af Skechers styres fra Grindsted

Jesper Jensen tror på fremtiden for fysiske butikker. - Der vil stadig vil være brug for personlig rådgivning og god service af uddannet personale. mener han. Arkivfoto: Martin Ravn
Jesper Jensen og hans fynske kompagnon har i år åbnet tre nye skobutikker i Jylland.
Annonce

GRINDSTED: Googler man navnet Jesper Jensen, får man ikke færre end 10,4 millioner hits. Og håndboldtræneren Jesper Jensen fra Esbjerg dukker op som den første.

Der er tre med det meget danske navn under Grindsteds postnummer. Og du skal nu møde én af dem.

- Hvad siger du, når folk spørger dig, hvad du laver?

- Jeg lever af at sælge sko, svarer Jesper Jensen.

Og det er næsten en underdrivelse. For 41-årige Jesper Jensen har ikke blot strøgbutikken SkoUniverset i sin hjemby, men ejer sammen med sin kompagnon Jan Pedersen fra Odense 10 Skechers-butikker og har eneret på salget af det populære amerikanske skomærke i Danmark.

Det går så godt med vækst og indtjening, at Jesper Jensen og Jan Pedersen i de seneste to år har modtaget Børsens gazellepris. To skotøjshandlere, der i bogstaveligste forstand er et skridt foran konkurrenterne og alene i år har åbnet tre nye butikker i Silkeborg, Herning og Horsens.

Vi kan nu gøre tingene mere effektive med 10 konceptbutikker. Budgettet, juleudsmykningen, butiksindretningen og annoncerne skal godkendes i USA, for der skal være tale om en vis kvalitet. Man værner meget om sit brand.

Jesper Jensen, sælger af Skechers i Danmark

Annonce

Ikke en zappertype

Den første butik åbnede parret i Odense i foråret 2013. Siden kom der yderligere en butik til i Odense, to i Aarhus, en i Esbjerg, en i Vejle og en i Kolding.

Jesper Jensen har altså to kasketter på; han tager rundt og besøger butikkerne, men opholder sig mest i butikken Grindsted, hvor der i øvrigt sælges andre mærker end Skechers. Kundegrundlaget i den midtjyske by er ganske enkelt for lille til kun at rumme salget af et skomærke.

Jesper Jensen er ikke typen, der render af pladsen. Ikke zappertypen, som han selv smilende udtrykker det.

Han bor i Grindsted med sin familie, og det vil han trods de store skridt op ad vækststigen, blive ved med. Han er udlært i Sportmaster i sin hjemby få meter fra sin skobutik, var ansat der i 18 år - deraf 10 år som medejer, inden en kapitalfond købte kæden i 2012. Og så var det ideen om at blive selvstændig med SkoUniverset opstod.

Annonce

Øjenåbner og god kemi

- Jeg var på ferie i USA, og det var noget af en øjenåbner at opleve, hvor stor Skechers var derovre. Da jeg kom hjem, kontaktede jeg den skandinaviske distributør Peter Jørgensen fra Sports Connection i Esbjerg, som jeg kendte i forvejen.

Han arrangerede en blind date med Jan Pedersen, som havde seks skobutikker i Odense og Svendborg. Jeg havde jo aldrig mødt ham før, han er lidt ældre end mig og nærmest født ind i skobranchen og har stor erfaring.

Kemien var god – Jan har stor knowhow, han er lyttende og har nogle gode menneskelige egenskaber. Jeg har så drivet og gåpåmodet. Den kobling var god, siger Jesper Jensen, der har ansvaret for den daglige drift, og sammen med Jan Pedersen har gjort sit til, at Skechers på syv år har udvidet sit butiksnet fra 750 til 3000 på verdensplan.

- Vi kan nu gøre tingene mere effektive med 10 konceptbutikker. Budgettet, juleudsmykningen, butiksindretningen og annoncerne skal godkendes i USA, for der skal være tale om en vis kvalitet. Man værner meget om sit brand, forklarer Jesper Jensen og fortsætter:

- Det har vi det helt fint med. Så kan vi koncentrere os om salget og personalet og uddanne vores butikschefer. Vi har 60 ansatte, og jeg må indrømme, at jeg ikke har mødt alle endnu, men min opgave er at motivere og at gøre hverdagen så nemt som muligt for dem. Butikschefer må ansætte og afskedige, men jeg er med til personalesamtaler, hvis der er behov for det.

Jesper Jensen er ikke zappertypen. Han lever med udgangspunkt i Grindsted af og for at sælge sko, og det vil han blive ved med. Foto: Martin Ravn
Annonce

Tro på fremtiden

- Vi gør meget for at udvikle personalet og har lige haft 10 butikschefer på et kursus i Kolding med en ekstern konsulent, så de kan blive dygtigere til deres arbejde.

- Vi investerer i dem, men det kan da så godt være, at andre vil have fat i dem, men typisk har vi jo kun mennesker til låns, siger Jesper Jensen, der blandt andet på grund af kundesegmentet i Skechers-butikkerne ser lyst på fremtiden:

- Den typiske kunde er en voksen dame, som vil sine fødder noget godt. Men vi sælger til alle aldersgrupper, dog flest til gruppen mellem 40 og 60 år. Og det er godt, for de er loyale.

- Og vi tror stadig, at de fysiske butikker trods nethandlen har en fremtid. Vi åbner en butik, fordi vi tænker langsigtet, og fordi vi tror, at der stadig vil være brug for personlig rådgivning og god service af uddannet personale. Vi vil gerne differentiere os lidt og er meget tro omkring konceptet. Vi kan ikke slå os op på pris, men på udvalg og knowhow. Og vi har flere end 400 forskellige modeller, man kan vælge imellem, slutter Skechers-chefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa For abonnenter

Afstandskrav er lempet: Skolerne er klar til næsten normale skoledage

Annonce