Annonce
Læserbrev

Samarbejde på tværs af landegrænser gavner alle

Læserbrev: Tirsdag den 4. juni mødtes det dansk-tyske Interreg-udvalg i Husum. Udvalget består af regionale repræsentanter fra erhvervsliv, forskning og uddannelse, miljø og arbejdsmarked, kommuner og regioner, fagforbund, mindretallene og nationale myndigheder. Disse repræsentanter står i spidsen for at fremme udvikling og integration mellem mennesker, virksomheder og institutioner i det sydlige Danmark (Region Sjælland og Region Syddanmark) og de nordlige dele af Slesvig-Holsten.

For Region Syddanmark er der mange gode grunde til at deltage i og styrke det dansk-tyske samarbejde. Vores geografiske placering betyder, at vi binder Skandinavien sammen med resten af Europa, og naboskabet med Tyskland – herunder også samarbejdet med mindretallene på begge sider af grænsen – er unikt og et eksempel at følge for resten af Europa.

Derfor skal vi have mere samarbejde på tværs af landegrænser – ikke mindre. Det er netop, hvad vi kæmper for i det dansk-tyske Interreg-udvalg. Eksempelvis har vi netop fået 45 millioner kroner hjem fra EU. De 45 millioner kroner bevilgede vi på seneste møde til initiativer, der skal skabe vækst og udvikling på tværs af den dansk-tyske grænse.

Blandt andet vil 5,3 millioner kroner gå til at udvide uddannelsessamarbejdet STaRForCE, som sikrer, at erhvervsuddannede inden for fem fagområder får et såkaldt dobbeltdiplom, som betyder, at deres uddannelse er anerkendt på begge sider af grænsen. Dette arbejde udvides nu med tre nye fagområder: Byggeri, mekanikerfaget og business to business-handel. Det vil give eleverne bedre muligheder for ansættelse, hvilket også kan bidrage med at fastholde de uddannelsessøgende i området.

Samtidig er der også reserveret over 11 millioner kroner til initiativet PE-Region Platform, der skal opbygge en grænseoverskridende innovationsplatform og gennemføre forskning inden for effektelektronik med afsæt i virksomhedernes behov. Initiativet er et unikt samarbejde mellem 24 danske og tyske virksomheder samt forskellige institutioner på begge sider af grænsen. Projektet vil gavne virksomhedernes vækstpotentiale, samtidig med at det bidrager til at sænke energiforbruget og dermed CO2-udledningen.

Dette er blot to eksempler på, hvordan vi gennem Interreg-samarbejdet kan skabe vækst og udvikling i hele den syddanske og nordtyske region. Vi er naturligvis i sund konkurrence med andre europæiske regioner om både vækst og investeringer. I det kapløb er det helt afgørende, at vi bruger vores styrker og muligheder på tværs af grænserne til at blive endnu bedre. Her er Interreg-midlerne et afgørende værktøj, der giver os økonomi til at forløse nogle af de mange potentialer, der er ved at samarbejde på tværs af regions- og landegrænser. Vi kan derfor kun opfordre flere til at bruge disse muligheder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce