Annonce
Erhverv

SAS' pilotstrid passerer midnat uden nyt om truende strejke

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Ved midnat natten til fredag var der deadline for at nå aftale mellem SAS og selskabets piloter i Norden.

Deadline for at nå en aftale mellem SAS og luftfartsselskabets piloter i Danmark, Norge og Sverige blev nået ved midnat natten til fredag.

Tidligere på aftenen brød forhandlingerne for de svenske piloter sammen i Stockholm. Det er dog ikke bekræftet, at strejken så er en realitet i Sverige.

Tre kvarter efter deadline er der stadig ikke kommet nyt fra forhandlingerne i Forligsinstitutionen i København. Forhandlingerne ledes af forligsmand Jan Reckendorff.

Der er intet om, hvorvidt den varslede strejke bliver en realitet i Danmark, men heller ikke om at parterne er nået til enighed, eller at uret skulle være sat midlertidigt i stå.

Det er derfor uvist, hvad der sker for de piloter, som har varslet strejke. Striden mellem parterne går på uenigheder om løn og vagtplaner.

Godt to timer inden deadline skrev det svenske nyhedsbureau TT, at de svenske SAS-piloter afviste det forslag, der blev lagt på bordet for dem. Arbejdsgiversiden opfordrede dog piloterne til at fortsætte forhandlingerne indtil den endelige frist ved midnat.

SAS har aflyst 205 afgange i hele Skandinavien fredag indtil middag. Det skyldes, at virksomheden vil forhindre, at passagerer og kabinepersonale strander, hvis flyene pludselig ikke kan flyve grundet en strejke blandt piloterne.

I Norge fortsætter mæglingen på overtid, bekræfter Riksmekleren (svarende til den danske forligsmand, red.) over midnat over for det norske nyhedsbureau NTB.

Det vides ikke, hvordan afstanden er mellem parterne i nogen af forhandlingerne i de tre lande, eller hvornår de venter at kunne lande aftaler.

Det er ikke givet, at konflikt i et af landene betyder konflikt i alle tre lande.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Annonce