Annonce
Sydjylland

Satser i ind- og udland: Speedway skal være min profession

Værkstedet i Skærbæk er relativt stille i december, men snart går det løs igen. Selv kalder Mads og Torben Hansen indsatsen i speedway for et solidt far-søn-projekt. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Det er december, og en traditionelt ganske stille måned i værkstedet i Skærbæk. Men snart går startsnoren i vejret for en ny sæson, hvor Mads Hansen skal på titeljagt i ind- og udland. Blandt andet med Vojens' genopstandne speedwayflagskib.

SKÆRBÆK: Man kan med ro i stemmen sige, at passionen for speedway om noget klæber til familien Hansen fra Skærbæk. Mads Hansen bruger i øjeblikket masser af timer på at forberede sig bedst muligt på et 2020, som gerne skal være et nyt trin på stigen mod speedwaytoppen. Og det efter et 2019, der har budt på stribevis af topresultater.

Det hele er kommet hen ad vejen for Mads Hansen. Det begyndte som en hobby, men det er med årene blevet til noget, der snart er en profession:

- Da jeg begyndte at køre, havde jeg ingen anelse om, hvad det skulle blive til. Det begyndte som en hobby, men det er da klart, at jeg gerne vil gøre min sport til et arbejde, siger han.

Det sidste - altså, at gøre speedway til en profession - er han godt på vej til. Intet var blevet til en realitet uden en gruppe gode og stabile sponsorer, som altid står bag Mads Hansen.

Annonce

Vi plejer med god grund at kalde det her for et nymodens cirkus, og det er måske ikke så skævt endda. Vi sætter godt nok ikke noget telt op, men vi kører rigtig langt - og så piller vi ved nogle motorcykler.

Torben Hansen, far til Mads Hansen.

Hobbyen blev alvor

Det hele begyndte imidlertid i sjov. Og fortsatte sådan længe. Speedway er en smitsom sport, og hvis man først er med, så bliver man der også, griner Mads:

- Det smitter helt vildt. Man bliver en del af miljøet, og man kommer hurtigt til at kende en masse folk. Jeg har været med i så mange år nu, så det er klart, at speedway bliver mere end en sport.

Farmand Torben Hansen er selv tidligere speedwaykører og var senere også landstræner i 80 kubik-klassen fra år 2000 til 2006. Her havde han en stribe af dagens talenter under sine vinger, men at sønnike selv skulle blive ét af talenterne var noget, han lod ske i Mads' helt eget tempo.

- Mads var med ude til en del løb og havde selv en 50 kubiks maskine, som stod inde i værkstedet, men han brugte den ikke rigtigt til noget. En dag var lysten der, så vi startede den op, og han kørte lidt i haven indtil, at han fik så meget fart på, at han endte i stakittet.

Et par måneder efter fik 50-kubikcyklen et nyt forsøg:

- Vi var i Holsted for at kigge, men han var lidt afvisende, så vi endte faktisk med at pakke det hele og tage hjemover. Så endte vi alligevel med samme dag at køre til Skærbæk, og så prøvede han det på banen. Men Mads ville ikke køre i Holsted, for de andre havde jo slæbesko (jernplade under den ene støvle, red.) på, og han kørte selv med et par almindelige gummistøvler den dag.

Det fik alligevel en chance, og det blev starten:

-Jeg ved tilfældigvis, at sådan en 50-kubikcykel kan køre i fire timer på en tankfuld - og han kørte den tør. Så var vi ligesom i gang, husker Torben Hansen.

All in

Men hvordan harmonerer en storsatsning på sporten med at leve i en tid, hvor man som ung også gerne skal have en uddannelse?

Hos familien Hansen er taktikken klar - for skal gennembruddet på to hjul blive en realitet, så er det nu - det er ikke om fem år, forklarer de:

- Bliver det ikke til et stort gennembrud i speedway for mig, så vil jeg nok gå i retning af at blive tømrer eller elektriker, men lige nu er det speedway og kun speedway, siger Mads Hansen, mens far Torben tilføjer:

- En sagde engang, at han jo er en ung mand, og at det er nu chancen skal tages. Vi gør det her nogle år, og så må vi se, hvad der så sker. Det er jeg som far helt rolig omkring. Men skal det være speedway, så skal det være nu, for sporten kræver, at der er fuldt fokus på træning og løb.

Drømmen er at køre i hjulsporene på de store, danske speedwaylegender. Derfor satser Mads Hansen fuldt ud i den kommende sæson, hvor han herhjemme er en del af det nye Vojens-hold i speedwayligaen, ligesom kalenderen også er tætpakket med opgaver på landsholdet, i Polen og i Sverige. Og der kommer mere til, forsikrer det 19-årige talent. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Mange kilometer

Når man som Mads og Torben turnerer det meste af Skandinavien og Europa tyndt for at køre løb for klubberne i Polen, Tyskland og Sverige samt U21-mesterskaberne, som ofte køres så langt væk som Finland, Ukraine og Slovenien, så giver det sig selv, at det bliver til mange timer bag rattet.

Så mange, at speedway-duoen fra Skærbæk hurtigt kan gøre de fleste rundtossede med deres kørselsregnskab:

- Vi plejer med god grund at kalde det her for et nymodens cirkus, og det er måske ikke så skævt endda. Vi sætter godt nok ikke noget telt op, men vi kører rigtig langt - og så piller vi ved nogle motorcykler. Det er ikke meget mere end tre måneder siden, at vi fik en ny varevogn som speedwaybus. Den har allerede kørt 48.000 kilometer, griner Torben Hansen.

Men modsat hvad man skulle tro, så snakker Mads og Torben ikke ret meget om speedway, når de kører de lange ture. Snarere tværtimod:

- Når vi kører, så taler vi faktisk ikke rigtigt om speedway. Jeg forstår godt, at folk tænker, at det er langt at tage til Sydfrankrig for at få fem minutters køretid, men det at køre langt, skal man ikke tænke på. Vi har en god pingpong, men vi snakker sjældent ret meget om speedway på turene til og fra - til gengæld er det god far og søn-tid, kan man vel sige.

Trods stort internationalt engagement er det sønderjyske fortsat en afgørende faktor for Mads Hansens speedwaykarriere. Langt flertallet af sponsorerne er fra Sønderjylland, og ligeledes har både Mads og Torben engageret sig meget i den lokale speedwayklub i Skærbæk, hvor det hele begyndte. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Genrejser gammel gigant

Samtidigt er der også fuld gang i den på de mere hjemlige kanter. I år glippede pladsen i Superfinalen med Region Varde Elitesport til de senere mestre, Fjelsted. Men til 2020 bliver Mads Hansen at finde hos et nyt hold. Skærbæk-køreren er nemlig på holdkortet hos genfødte Vojens Speedway Klub i landets bedste liga, og skal være med til at forme det nye hold.

- Jeg glæder mig helt vildt. Det er fedt at være med til at bygge noget nyt op, og det passer mig godt at være tilbage på et mere lokalt hold, hvis man kan sige det sådan. Vi har et stærkt hold, og jeg tror der er gode chancer for, at vi kan være med fremme, og at vi kan blande os i top tre, forklarer Mads Hansen.

Torben Hansen har selv en fortid som kører i netop Vojens, og han peger især på, at den nye klub har baglandet i orden:

- Det er enormt vigtigt med et godt bagland i sådan en klub. Der har Jacob Olsen været dygtig til at få godt fat i de unge kørere, han er god til at gå ned i øjenhøjde med dem, og det tror jeg, der kommer rigtig meget godt ud af. Han arbejder godt med kørere som Mads på det mentale plan, forklarer han.

Samtidigt er Mads Hansen ikke den eneste fra Skærbæk-egnen på det nye Vojens-hold. Fætteren Jonas Knudsen er også en del af Jacob Olsens holdopstilling, der forener de unge talenter med en særdeles erfaren kaptajn. Hans Andersen kommer nemlig til at stå i spidsen for holdet.

Passionen for speedway er en del af fundamentet under familien Hansen. Torben Hansen har en lang karriere bag sig, og var blandt andet landstræner i 80cc i perioden 2000-2006, og trænede en række kørere, som siden slog igennem på den helt store scene. Nu er det sønnens tur. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Udlandet kalder

Men udover de nye hjemlige opgaver for det genopstandne Vojens-hold, så venter der også et travlt 2020 på landevejene, når opgaverne kalder hos svenske Västervik og polske Kolejarz Opole. Særligt Polen har i mange år været en magtfaktor i speedwayverdenen, og interessen for stærke talenter - hjemlige som udenlandske, er stor.

Derudover er Mads Hansen i fortsat dialog med en tysk klub - men denne aftale er endnu ikke helt i hus, afslører han.

Kampen for at finde økonomien til at fortsætte år efter år, er en, som Mads Hansen er dybt engageret i. Han bruger ved siden af træningen masser af tid på at pleje sponsornetværket - helt afgørende, hvis økonomien skal gå op. I 2020 håber det 19-årige speedwaytalent, at der også bliver mulighed for at få løn for at køre. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Værkstedet er lige dele arbejdsplads og historisk tilbageblik. I baggrunden ses en speedwaycykel, som Torben Hansen i sin tid kørte på - ligeledes er alle Mads Hansens dragter på plads. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Selvom det er vinter og speedwaysæsonen er slut, så er der stadig masser af gang i forberedelserne til næste sæson for Mads Hansen. Jeg har "Min Passion" til uge 50, og vil her lave en historie med Mads og hans far, Torben Hansen, om at satse alt på drengedrømmen - og hvordan det er at være så godt på vej, som Mads aktuelt er. Ligaspeedway i Danmark (Vojens i 2020), Sverige (Västervik) og Polen (Kolejarz Opole) Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Selvom det er vinter og speedwaysæsonen er slut, så er der stadig masser af gang i forberedelserne til næste sæson for Mads Hansen. Jeg har "Min Passion" til uge 50, og vil her lave en historie med Mads og hans far, Torben Hansen, om at satse alt på drengedrømmen - og hvordan det er at være så godt på vej, som Mads aktuelt er. Ligaspeedway i Danmark (Vojens i 2020), Sverige (Västervik) og Polen (Kolejarz Opole) Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Selvom det er vinter og speedwaysæsonen er slut, så er der stadig masser af gang i forberedelserne til næste sæson for Mads Hansen. Jeg har "Min Passion" til uge 50, og vil her lave en historie med Mads og hans far, Torben Hansen, om at satse alt på drengedrømmen - og hvordan det er at være så godt på vej, som Mads aktuelt er. Ligaspeedway i Danmark (Vojens i 2020), Sverige (Västervik) og Polen (Kolejarz Opole) Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Selvom det er vinter og speedwaysæsonen er slut, så er der stadig masser af gang i forberedelserne til næste sæson for Mads Hansen. Jeg har "Min Passion" til uge 50, og vil her lave en historie med Mads og hans far, Torben Hansen, om at satse alt på drengedrømmen - og hvordan det er at være så godt på vej, som Mads aktuelt er. Ligaspeedway i Danmark (Vojens i 2020), Sverige (Västervik) og Polen (Kolejarz Opole) Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Bander har kun fortjent foragt

Det er en politisk dom, der fredag faldt ved byretten i København, mener Loyal to Familia. Det er selvfølgelig noget vrøvl. Men det kan egentlig ikke undre, at bandemedlemmerne med deres systematiske lovovertrædelser ikke har respekt for, at vi lever i en retsstat. Her er det heldigvis sådan, at det er uafhængige domstole, der frikender eller dømmer de tiltalte. Fredag var dommen, at et midlertidigt politiforbud mod Loyal to Familia blev gjort permanent, og at banden blev opløst som forening. Og som det er i en retsstat, kan dommen ankes, hvilket Loyal to Familia har gjort. Så sagen fortsætter i Landsretten 1. september, og det er sandsynligt, at den tabende part i den sag vil forsøge at få en endelig afgørelse i Højesteret. Men uanset det videre forløb er det en meget opsigtsvækkende dom, da det er første gang, at en domstol opløser en forening. At danne en forening er en grundlæggende frihedsrettighed i Grundloven. Men Grundloven siger også, at foreninger, der virker ved vold eller søger at nå deres mål med vold, kan opløses ved dom. Det er heldigvis meget svært at få forbudt og opløst en forening i Danmark. Og når det gælder rockergrupper og bander, er det kompliceret for anklagemyndigheden at bevise, at de er foreninger i Grundlovens forstand. Derfor er det ikke domme som den, der fredag faldt mod Loyal to Familia, som kommer til at løse problemet med den den organiserede kriminalitet. Det kræver en konstant kamp fra myndighedernes side, og at vi som samfund ikke falder for fristelsen til at forherlige bander. De har kun fortjent fordømmelse og foragt. Forhåbentlig vil dommen dog øge trygheden for landets øvrige borgere. Det er der brug for. Kriminelle bander skaber masser af ulykke og utryghed med deres tyranniske adfærd i form af trusler, vold og afpresning. At omfanget af ugerningerne er stort, viser det skræmmende store antal medlemmer af bander og rockergrupper, som lige nu er varetægtsfængslet eller afsoner en dom: 372.

Annonce