Annonce
Esbjerg

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg

Verdens største mobile havnekran - en såkaldt Liebherr 800 - ankom onsdag til Esbjerg Havn. med skibet Rolldock Storm. Foto: Robert Attermann/Red Star
Onsdag ankom Esbjerg Havns nye Liebherr-kran med skib fra Rostock. Kranen er verdens største mobile havnekran og kan løfte over 300 tons. På Esbjerg Havn skal kranen bistå offshore-industrien, hvor bl.a. vindmøllerne bliver større og større.

Esbjerg: Det var et usædvanligt syn som mødte de fremmødte på Esbjerg Havn onsdag, da verdens største mobile havnekran tonede frem i horisonten.

På verdensplan findes kun 12 af denne type kraner, som den tyske virksomhed Liebherr står bag. Og det var da også en tilfreds havnedirektør, som stod klar på kajen til at tage i mod:

- Jeg glæder mig over, at vi med den nye kran udvider vores krankapacitet betragteligt. Vi skal håndtere mere og mere stort gods på havnen i fremtiden, og derfor har vi brug for at opruste. Jeg glæder mig også over, at kun få havne i verden har en lignende kran, fordi det viser, at Esbjerg Havn er en international sværvægter, siger Dennis Jul Pedersen i en pressemeddelelse fra havnen.

Esbjerg Havn råder i forvejen over Skandinaviens største samling af mobile Liebherr-kraner, som nu er blevet yderligere udbygget. Den nye kran vejer knap 800 tons, er 48 meter høj og kan løfte 308 tons. Samtidig gør den det muligt for havnens mobile havnekraner at udføre tandem-løft, hvor to kraner tilsammen løfter helt op til 448 tons.

Annonce

Liebherr 800

  • Vægt: 795 tons
  • Løftekapacitet: 308 tons
  • Tårnhøjde: 47,9 meter
  • Længde på bom: 66,0 meter
  • Aksler: 34
  • Hjul: 136

Udviklingen kræver ny kraner

Det er udviklingen inden for offshore-industrien, som nødvendiggør anskaffelsen af den nye kran, der kan løfte større og tungere gods end de nuværende kraner. Årsagen hertil er, at komponenterne til havvindmøllerne i Nordsøen bliver større og større samtidig med, at behovet for at kunne håndtere tungt maskin- og produktionsudstyr vokser inden for de øvrige industrier på havnen.

Hos Liebherr ser man positivt på den udvikling, siger Kristian Holst, Managing Director, Liebherr-Danmark Aps, som også var tilstede, da kranen ankom i dag.

- Vi er glade for at kunne levere endnu en kran til Esbjerg Havn, som allerede har fem af vores mobile Liebherr-havnekraner. At det så ovenikøbet er en kran af den her kaliber, som kan løfte en helt ny type (High and Heavy) tungt gods, vidner om, at udviklingen på Esbjerg Havn går stærkt i disse år, siger han.

Det er Blue Water Shipping som er agent på operationen, og den nye kran ventes at komme i land i Østhavnen på fredag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

112

Lastbiluheld med skinker: Vindmølletransport får 22 timers ufrivilligt ophold i Ribe

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce