Annonce
Esbjerg

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg

Verdens største mobile havnekran - en såkaldt Liebherr 800 - ankom onsdag til Esbjerg Havn. med skibet Rolldock Storm. Foto: Robert Attermann/Red Star
Onsdag ankom Esbjerg Havns nye Liebherr-kran med skib fra Rostock. Kranen er verdens største mobile havnekran og kan løfte over 300 tons. På Esbjerg Havn skal kranen bistå offshore-industrien, hvor bl.a. vindmøllerne bliver større og større.

Esbjerg: Det var et usædvanligt syn som mødte de fremmødte på Esbjerg Havn onsdag, da verdens største mobile havnekran tonede frem i horisonten.

På verdensplan findes kun 12 af denne type kraner, som den tyske virksomhed Liebherr står bag. Og det var da også en tilfreds havnedirektør, som stod klar på kajen til at tage i mod:

- Jeg glæder mig over, at vi med den nye kran udvider vores krankapacitet betragteligt. Vi skal håndtere mere og mere stort gods på havnen i fremtiden, og derfor har vi brug for at opruste. Jeg glæder mig også over, at kun få havne i verden har en lignende kran, fordi det viser, at Esbjerg Havn er en international sværvægter, siger Dennis Jul Pedersen i en pressemeddelelse fra havnen.

Esbjerg Havn råder i forvejen over Skandinaviens største samling af mobile Liebherr-kraner, som nu er blevet yderligere udbygget. Den nye kran vejer knap 800 tons, er 48 meter høj og kan løfte 308 tons. Samtidig gør den det muligt for havnens mobile havnekraner at udføre tandem-løft, hvor to kraner tilsammen løfter helt op til 448 tons.

Annonce

Liebherr 800

  • Vægt: 795 tons
  • Løftekapacitet: 308 tons
  • Tårnhøjde: 47,9 meter
  • Længde på bom: 66,0 meter
  • Aksler: 34
  • Hjul: 136

Udviklingen kræver ny kraner

Det er udviklingen inden for offshore-industrien, som nødvendiggør anskaffelsen af den nye kran, der kan løfte større og tungere gods end de nuværende kraner. Årsagen hertil er, at komponenterne til havvindmøllerne i Nordsøen bliver større og større samtidig med, at behovet for at kunne håndtere tungt maskin- og produktionsudstyr vokser inden for de øvrige industrier på havnen.

Hos Liebherr ser man positivt på den udvikling, siger Kristian Holst, Managing Director, Liebherr-Danmark Aps, som også var tilstede, da kranen ankom i dag.

- Vi er glade for at kunne levere endnu en kran til Esbjerg Havn, som allerede har fem af vores mobile Liebherr-havnekraner. At det så ovenikøbet er en kran af den her kaliber, som kan løfte en helt ny type (High and Heavy) tungt gods, vidner om, at udviklingen på Esbjerg Havn går stærkt i disse år, siger han.

Det er Blue Water Shipping som er agent på operationen, og den nye kran ventes at komme i land i Østhavnen på fredag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Sørgelig sag fik det rette udfald

Sagen er helt igennem sørgelig. Men det kunne ikke være anderledes. Naturligvis måtte den danske stat ikke lade et lille barn gå til grunde i en lejr i Syrien, efter såvel barnets somalisk-danske mor som faren tilsyneladende er blevet dræbt. Derfor er den 11 måneder gamle dreng nu blevet hentet til Danmark, hvor han forhåbentlig får en god fremtid sammen med sine slægtninge. Både drengens mor og far har haft tilknytning til Islamisk Stat. Sagen er den bedst tænkelige illustration af det idioti, disse fanatikere er besat af. Deltagelse i terror er i sig selv utilgivelig. Men det er komplet ubegribeligt, at forældre også er parate til at ofre deres eget barn for en tåbelig sag. Netop dette er jo konsekvensen af at medbringe børn eller sætte dem i verden i det helvede, Islamisk Stat lykkeligvis kun for en kort periode kunne etablere i Mellemøsten. Vi skal i sådanne sager være humane, men med kraftige forbehold. For den danske stat er der uanset farven på de pågældendes pas ingen grund til at gøre sig synderlige anstrengelser for at hente andre IS-terrorister til landet. Det gælder også for de pågældendes børn, med mindre ganske særlige forhold gør sig gældende. Det var tilfældet for den lille dreng samt i en tidligere sag, hvor en hårdt kvæstet 13-årig dreng i juni blev evakueret fra en interneringslejr. Alternativet havde formentlig i begge tilfælde været børnenes død. Det må vi ikke medvirke til. Dansk Folkeparti lufter mistanken om, at det reelt ikke er muligt at kontrollere, hvorvidt den lille drengs forældre faktisk er afgået ved døden. I lyset af de kaotiske forhold i Syrien er denne skepsis begrundet. Men skulle for eksempel moren senere vise sig at være i live, bør det på ingen måde berettige hende til en fribillet retur til Danmark. Flere medier har bragt historier om tidligere IS-terrorister, der angiveligt bittert har fortrudt og nu vil retur til Danmark. Til dem er beskeden: Alle valg i livet har konsekvenser, og I er ikke velkomne.

Annonce