Annonce
Indland

Se Danmark: Robuste norske svin på friland

Give: - Du skal lige hilse på vores kælegris siger Julie Korsholm Hansen, der ved sit rutine arbejde med søerne hos Bovbjerg Økologi ved Give har opdaget at so nummer 66 er lidt ekstra glad for at blive kløet. Og den store gris grynter tilfreds og ser helt sagelig ud, da hun giver den en ordentlig gang klø og nus. Foto: Mette Mørk
Som læsernes øjenvidner bruger avisens fotografer deres kameraer til at fortælle historier om mennesker og livet i Danmark vest for Storebælt. Se nogle af deres bedste billeder i dette daglige fotogalleri.

Give: 600 fritgående søer, deres 2500 pattegrise og 1600 polte og slagtegrise fylder godt op i landskabet ved Mosegård. Her har familien Bovbjerg startet økologisk svinebrug med den norske svinerace Topigs Norsvin. Fotojournalist Mette Mørk besøgte familien med de store grise, som flyttede fra de fede jorde på Mors for at etablere sig på den mere sandede jord på Give-egnen

Annonce
Vejle: Jan Broni var hoppet i den kolde fjord for at deltage i arrangementet 'Vejle Fisker', som blev afholdt for 53. gang. Foto: Søren Gylling
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce