Annonce
Kolding

Se grafikken: Her skal du køre for at undgå trængsel på motorvejen

Trængslen er ikke overraskende værst i morgen- og eftermiddagstimerne. Arkivfoto: Søren Gylling

Tal fra Vejdirektoratet, som JydskeVestkysten har fået udleveret, viser ikke overraskende, at morgen- og eftermiddagstimerne, er de travleste timer på motorvejen.

Ifølge tallene, som stammer fra 2018 og er de seneste, der er endelige opgjorte, er der allermest pres på motorvejen mellem klokken 15 og 16, hvor 7593 biler i gennemsnit kører på strækningen mellem frakørsel 63 og 64, der ifølge Vejdirektoratets tal er den travleste strækning omkring Kolding.

Antallet af biler en time tidligere, altså mellem klokken 14 og 15, er 6558, og det er i det tidsrum, eftermiddagstrafikken for alvor sætter ind. Mellem klokken 13 og 14 er der 5343 biler på strækningen, mens antallet først på eftermiddagen og hele formiddagen ligger mellem 4200 og 4400.

Morgentimerne er mindre travle end eftermiddagen. Mellem klokken 06 og 07 kører der 6404 biler på strækningen, mens der mellem 07 og 08 kører 6486. Tallet falder markant den næste time, hvor næsten 2000 færre biler befinder sig på motorvejen. Derfor kan det altså anbefales at køre på arbejde en time senere, hvis man har mulighed for det.

Det er enormt vanskeligt at sige, hvor mange biler der præcis skal være på vejene, før der er trængsel. Ifølge Vejdirektoratets vejregler kan der være 2300 biler per spor i timen på en motorvej. Men dette tal falder alt efter sporenes bredde, stigningen på strækningen, antallet af lastbiler, hvordan man fletter ind på motorvejen og mange andre lokale parametre.

Tryk på grafikken herunder for at se grafikken i stor størrelse

Annonce
Grafik: Casper Vagner Christensen

Mange biler om lørdagen

Ser man nærmere på de konkrete dage, er torsdag klokken 15 til 16 travlest. Fredag mellem 14 og 15 ligger nummer to. Her kører henholdsvis 7876 og 7840 biler på strækningen.

Der er omvendt allermest plads på motorvejen natten til søndag mellem klokken 03 og 04, hvor Vejdirektoratet kun har talt 203 biler i gennemsnit.

De travleste formiddagstimer er noget overraskende lørdag mellem fra 9 til 12, hvor der i løbet af de forskellige tidsintervaller kører henholdsvis 5140, 5779 og 5563 biler i gennemsnit.

Trængslen er ikke overraskende værst i morgen- og eftermiddagstimerne. Arkivfoto: Søren Gylling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

112

Beredskabet lagde en truende mast ned

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce