Annonce
Sønderborg

Se læsernes billeder: Vildt uvejr ramte Sydals


Mjang, Hørup og Høruphav blev tirsdag aften ramt af et vildt uvejr med hagl og kraftig blæst.

Høruphav: Mens vejret var fint få kilometer væk i Vollerup ramte et vildt uvejr Hørup, Høruphav og Mjang tirsdag efter klokken 19. Haglbyger og kraftig blæst raserede haver, og bagefter gav vand og hagl mange oversvømmelser i byerne. Der kom vand ind i det ellers nyrenoverede Hotel Baltic, hvor håndværkere og skadesservice arbejdede onsdag.

Haglbyerne over området var altså helt lokalt og ekstremt voldsomt i cirka fem minutter, men haglene faldt efter en time med torden og heftig regn.

- Vi har fået ødelagt planter overalt, og vores kirsebærtræ blev totalt raseret. Vores nabo var i Huholt for at hente sin datter på rideskolen, og der var vejret fint, fortæller Malene Lykke fra Kløverlykke i Hørup. Her har hende og manden Peter Jørgensen fået ødelagt deres fine orangeri, der er lavet af gamle mistbænke fra Sønderborg Gartneri. Taget, der er lavet gennemsigtig plast er totalsmadret af de store hagl, mens kun et par af glasruderne i siderne på orangeriet er ødelagt.

Når der er meget kraftige vinde i en sky, falder haglene ikke til jorden med det samme. I den øvre del af skyen er der frost, og længere nede er der tø. Når et hagl bevæger sig op og ned over denne frostlinje, kan det vokse sig større og større og altså til sidst blive så store og tunge, at tyngdekraften til sidst sender haglene mod jorden med stor fart. Store hagl på to-tre centimeter i diameter som ved Høruphav tirsdag aften landede med 50-75 kilometer i timen.

JydskeVestkysten har modtaget mange videoer og billeder fra uvejret. Her bringer vi et udpluk af dem.

Annonce
Et metaltag fra en lade har ramt en have i Mjang. Foto: Vicki Petersen
På Kløverlykke i Hørup væltede det ned med hagl i fem minutter. Foto: Susanne Nissen

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce