x
Annonce
Erhverv

Se listen: De kan løbe med prisen som årets start-up i EY Entrepreneur Of The Year

Den fynske investor og erhvervsmand Torben Frigaard Rasmussen har som jurymedlem har været med til at pege på de tre fynske startup-finalister i EY Entrepreneur Of The Year 2019. Foto: Michael Bager
Jagten på årets regionale vindere af EY Entrepreneur Of The Year i startup-kategorien nærmer sig snart sin afslutning. Fra at have haft 120 virksomheder i spil til at løbe med priserne, er feltet nu snævret ind til 18 finalister.

Fra droner som vagtværn til larver som foder til kæledyr og en bank, der kun lever online.

Forretningskoncepterne bag dette års nominerede startupvirksomheder, der er gået videre til de regionale finaler i EY Entrepreneur Of The Year, spænder vidt. Alligevel har virksomhederne flere ting fælles:

De er alle blevet udvalgt af en regional jury, der har peget på dem blandt omkring 120 andre lovende startupvirksomheder i hele landet.

De har ikke mere end fire årsregnskaber bag sig.

De har et stort udviklingspotentiale og ambitioner, og så har de en gennemslagskraft, der gør, at EY, Vækstfonden og Danske Bank i første omgang har haft troen på, at de kan mere end gennemsnittet af startupvirksomheder her i landet.

Annonce

Her er finalisterne i EY Entrepreneur Of The Year i Start-Up kategorien

Region Nordjylland

  • Entomass, Løkken
  • Rare Wine Invest, Vodskov
  • Rhino Systems, Nibe

Region Midtjylland

  • Hydrive ApS, Hedensted
  • Lunar A/S, Aarhus
  • ChefMade ApS, Lystrup

Region Syd- og Sønderjylland

  • Ecooking, Bjert
  • Adapto Technologies, Sønderborg
  • Rack Buddy, Esbjerg

Region Fyn

  • Accutics, Odense SV
  • Lorenz Technology, Odense S
  • QuickOrder, Odense C

Region Sjælland

  • Nordic Power Converters, Herlev
  • AddiFab, Jyllinge
  • Nethire, Glostrup

Region København

  • Too Good To Go, København S
  • Peakon, København K
  • Pleo Technologies, København N

Imponerende fremgang

I Region Midtjylland har startuprådgiver Anders Bannebjerg fra Danske Bank været med til at interviewe flere af de virksomheder, som jurymedlemmerne har valgt de tre midtjyske nominerede virksomheder ud fra. Og han er ikke i tvivl om, at de midtjyske startups har masser at byde på.

I sin bedømmelse har han særligt lagt vægt på, hvilket aftryk de forskellige startupvirksomheder har på deres omgivelser og hvilket potentiale, der ligger i virksomhederne. Og særligt når det gælder sidstnævnte fremhæver han den aarhusianske fintech-virksomhed Lunar som et godt eksempel.

- De har et stort potentiale og gør det rigtig godt. Det er imponerende, at de har kunnet få en banklicens i disse dage, og at de har fået tilført så stor en kapital, som de har kunnet få. Og så prikker de lidt til os andre i branchen, siger Anders Bannebjerg.

Netop det er jurymedlem Kasper Lyhr enig i. Han er selv stifter af First Agenda, en virksomhed der for blot for to år siden løb med titlen som årets midtjyske startup i konkurrencen, og som senere stod blandt de tre landsfinalister til EY Entrepreneur of The Year i start-up-kategorien.

- Nu kommer jeg selv fra softwarebranchen, så jeg synes det er rigtig flot, hvad Lunar har opnået allerede nu. Og det med, at de er med til at disrupte en branche, som vi alle har et forhold til, det synes jeg er rigtig spændende. Men alt i alt er det imponerende, hvad alle de tre nominerede startups har opnået allerede nu, understreger han.

Digitalt mindset

En anden virksomhed, der har været med til at disrupte det bestående marked indenfor sin branche, er, ifølge erhvervskundechef Claus Albjerg for Vækstfonden, den fynske virksomhed Lorenz Technology fra Odense.

- Det nye vi ser i Danmark, nu hvor robotter efterhånden er kendt af alle, det er droner. Og det interessante ved Lorenz Technology er, at de som dronevirksomhed gør noget, som ingen andre har gjort før - nemlig at lave software til droner, som gør dem i stand til at overvåge områder på afstand, som for eksempel containere på havnen, der tidligere krævede, at man havde et vagtværn med daglige runder. Det er superinteressant, fortæller han begejstret.

Claus Albjerg har været med til at interviewe flere af de virksomheder, som den fynske jury har udvalgt deres tre kandidater fra, og han ser flere lighedstræk blandt de nominerede.

- Det, der helt overordnet kendetegner virksomhederne, er deres eksekveringsevne, og den måde de er i stand til at eksekvere deres forretningsplaner på. Derudover er de født digitale og har hele tiden et digitalt mindset indover deres forretningsmodel, siger han og tilføjer:

- Og så går de ikke efter et verdensherredømme indenfor deres forretningsområde, men vil gerne indgå partnerskaber, der kan løfte deres såvel som andres virksomheder.

Det er publikum, der bestemmer hvem der skal vinde startup-kategorien i regionen, mens en landsjury uafhængigt heraf vælger tre iværksætter-virksomheder, der går videre til landsfinalen og senere peger på den nationale vinder. De 18 startupvirksomheder skal derfor nu kæmpe om publikums gunst i forbindelse med de regionale finaler i EY Entrepreneur Of The Year i slutningen af oktober og begyndelsen af november. Arkivfoto

Internationalt sigte

Men det er ikke, det eneste de tre kan. De er nemlig også i stand til at sælge deres produkt, fortæller den fynske investor og erhvervsmand Torben Frigaard Rasmussen, der som jurymedlem har været med til at pege på de tre fynske startups, der er at finde på listen over nominerede startupvirksomheder.

- De tre virksomheder har allerede bevist, at de kan sælge og skalere deres produkt. De har alle sammen flere udenlandske kunder, hvilket jo ikke er et mål i sig selv, men da Danmark er et lille land, så bliver man nødt til at se udover landets grænser, hvis man skal have succes.

- Og her er flere af dem allerede godt i gang, siger Torben Frigaard Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Folkets opråb er blevet hørt: Genbrugspladserne genåbner på tirsdag

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Erhverv

Direktør i vækstfirma er bekymret for at krisen trækker ud: Frygter en halvering af omsætningen

Annonce