Annonce
Aabenraa

Sejlende kvindekroppe er ladet med længsel, liv og minder

Der var stor interesse for at se de tre sejlende kvindekroppe, der for tiden ligger i Aabenraa Lystbådehavn. Børn og voksne var mødt op for at gå om bord i kunsten. Foto: Jan Sternkopf

"Life Boats" - de tre skulpturskibe, der for tiden ligger i Aabenraa Lystbådehavn - har været et lærestykke i at omsætte en vision til virkelighed, fortæller norsk kunstner.

Aabenraa: Tre sejlende skulpturer formet som kvindekroppe ligger frem til den 13. august ved kajen i Aabenraa Lystbådehavn. De tre skulpturer symboliserer tre forskellige stadier i en kvindes livet: den unge, den gravide og den gamle.

- Tilsammen udgør de en livscyklus med titlerne "Mit skib er ladet med Længsel", "Mit skib er ladet med Liv" og "Mit skib er ladet med Minder", fortæller den norske kunstner Marit Benthe Norheim, der har brugt otte år på at realisere en vision om at bringe kunsten ud til publikum - ad vandvejen.

Som flagskibe for Aarrhus Kulturhovedstad 2017 sætter de tre skulpturer fokus på kunst, kommunikation og mangfoldighed, når de i år sejler rundt til havne i Danmark foreløbig med stop i 43 havne.

- Senere tager de tre skulpturer på rejse langs de europæiske vandveje, forklarer Marit Benthe Norheim, som onsdag aften selv stod ved kajen for at modtage de tre kvinder.

- Jeg får hver gang kriller i maven, når jeg ser dem stævne ind.

Til gengæld har hun aldrig selv været med på et togt, erkender hun.

- Det er ikke mig. Jeg har aldrig sejlet.

Det fylder hende med ærefrygt at se, hvor mange mennesker der var mødt op i Aabenraa for at opleve skulptur-skibene nærme sig. Og det gør hende ydmyg over for de mange frivillige, der påtager sig at sejle skibene fra havn til havn.

Selve processen med at omsætte hendes vision har været et lærestykke i kommunikation og mangfoldighed.

- For mig som kunstner har det betydet, at jeg har måttet erkende, at der er ting, jeg ikke har forstand på. Kunsten har så været at finde de mennesker, der kan, fortæller hun om det kreative arbejde og tilblivelsen, hvor hun som kunstner skulle lære at tale samme sprog som skibsingeniører og bådebyggere.

Annonce
Otte år har de sejlende kvindekroppe været undervejs fra idé til virkelighed, fortæller den norske kunstner Marit Benthe Norheim. Foto: Jan Sternkopf

Kunsten kommer ud

At få mulighed for at lægge havn til skulpturskibene betyder rigtig meget for byen, mener Lise Lotte Urfe, kulturkonsulent i Aabenraa Kommunes afdeling for Kultur, Plan & Fritid.

- Det er altid spændende at få besøg af kultur udefra. Det betyder, at vi er med i det, der sker.

Netop skulpturskibene er noget særligt.

- Det er ikke kunst, der hænger på et museum. De tre kvinder er budbringere, der tager ud og opsøger publikum med det formål at komme i dialog. Man kan se dem, gå om bord i dem og opdage historien om de tre kvinder, siger hun.

Frivillige stod klar i Aabenraa Lystbådehavn for at forklare om "Life Boats", der symboliserer tre forskellige stadier i kvindens liv. Foto: Jan Sternkopf
Som flagskibe for Århus Kulturhovedstad 2017 sætter skulpturerne fokus på kunst, kommunikation og mangfoldighed, når de i år sejler rundt til havne i Danmark. Foto: Jan Sternkopf
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Landmand står i gylle til halsen: Jeg har aldrig oplevet noget lignende

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Esbjerg

Vinderprojekt for Museumspladsen møder modstand fra borgerlige byrådspartier

Annonce