Annonce
Kolding

Seks millioner gæster lagde vejen forbi: Kolding Storcenter jubler over besøgstal for 2019

Centerchef Gitte Lindbo har grund til at finde det store smil frem. I 2019 havde Kolding Storcenter besøg af seks millioner gæster. Det er 600.000 mere end året før. Arkivfoto: Steffen Nielsen
Området omkring Kolding Storcenter har udviklet sig til et regulært shoppingmekka, og derfor tror centerchefen på fortsat fremgang i besøgstallet det kommende år.

Kolding: Seks millioner gæster. Så mange lagde vejen forbi Kolding Storcenter i 2019, som dermed oplevede en markant fremgang i antallet af besøgende set i forhold til året før, hvor 5,4 millioner var i centret. Dermed ligger 2019 på index 111 set i forhold til året før.

De gode besøgstal overrasker og glæder centerchef Gitte Lindbo.

- Ja, det er jeg overrasket over. Jeg var blevet glad, hvis vi var på status quo på besøgstal, men vi har haft en betydelig fremgang, og det kan godt overraske os.

Omsætningen i butikkerne er dog ikke fulgt med i samme grad. Her holder centrets forretningsdrivende samlet set cirka status quo set i forhold til 2018.

- Vores omsætning er ikke steget tilsvarende. Så det tyder på, at folk har besøgt os for hyggens skyld, og det skyldes blandt andet december, hvor vejret ikke var så godt.

Gitte Lindbo tror også, at mange stadig gerne vil se en vare, inden de køber.

- Det meste bliver jo stadig købt i butikkerne. Og folk vil gerne se både farven og mærke kvaliteten, inden de køber. Og så er der noget inspiration i at gå rundt blandt butikkerne, og noget fællesskab i at følges med andre. Når man køber julegaver, så er det en familieudflugt. Og så hygger man. Det kan man ikke online.

Annonce

Hvis vi formår at følge med i, hvad der rør sig og hvad folk gerne vil have, så vi har de rigtige varer på hylderne i butikkerne og er attraktive, så tror jeg godt, at vi kan fortsætte med at vækste i besøgstal.

Gitte Lindbo, centerchef

Shoppingmekka

December var med til at tække besøgstallet i storcentret i vejret, men generelt har centret klaret sig godt gennem hele 2019 med blandt andet kinesisk nytår i februar og black friday i november.

- Selvfølgelig har vi peaks på vores store eventdage, men vi har ikke haft flere lange åbningsdage i 2019 set i forhold til 2018.

Gitt Lindbo håber, at den positive udvikling med flere besøgende i Koldings Storcenter kan fortsætte.

- Hvis vi formår at følge med i, hvad der rør sig og hvad folk gerne vil have, så vi har de rigtige varer på hylderne i butikkerne og er attraktive, så tror jeg godt, at vi kan fortsætte med at vækste i besøgstal. Vi ligger enormt nemt for adgang fra både syd og nord, og så har vi nogle gode naboer. Det er blevet et regulært shoppingmekka i den her del af byen, og det gør Kolding stærk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce