Annonce
Esbjerg

Semco Maritime vinder ordre på Tyra-projektet

Semco Maritime er netop af det franske olieselskab Total blevet tildelt en stor kontrakt på Tyra-feltet i Nordsøen. Arkivfoto
Esbjerg-koncernen Semco Maritime har vundet en kontrakt på udførelse af forberedende ingeniørarbejde og efterfølgende systeminstallation på fem ubemandede satellitplatforme på Tyra-komplekset. Det giver fast arbejde til 25 ansatte.

Esbjerg: Totals godt 20 milliarder kroner dyre renovering af hele Tyra-feltet er et globalt megaprojekt, der giver massevis af arbejde i Indonesien, Italien og Spanien, men det såkaldte Tyra Redevelopment Project cirka 225 kilometer ud i den danske del af Nordsøen giver også arbejde i Danmark, herunder til Esbjerg-koncernen Semco Maritime.

Offshore-koncernen oplyser i en pressemeddelelse, at den netop er blevet tildelt en såkaldt EPCI-kontrakt af Total som en del af Tyra Redevelopment Project.

En EPCI-kontrakt er en totalentrepriser vedrørende ingeniørarbejde, indkøb, konstruktion og installation, og for Semco Maritimes vedkommende betyder det, at virksomheden skal udføre det forberedende ingeniørarbejde og efterfølgende systeminstallation på fem ubemandede satellitplatforme på Tyra-komplekset.

Det indledende planlægningsarbejde er påbegyndt og hele projektet, der beskæftiger cirka 25 medarbejdere, skal være færdigt i oktober.

Annonce

Vi kender Semco Maritime som en troværdig partner med den rette indstilling til sikkerhed og evnen til at levere kvalitetsløsninger.

Morten Hesselager Pedersen, Vice President og ansvarlig for Tyra Redevelopment-projektet hos Total E&P Danmark

Indkvarteres på skibe

Tyra-komplekset består af to centrale forarbejdningsplatforme, Tyra Øst og Tyra Vest, og fem ubemandede satellitproduktionsplatforme. Mens forarbejdningsplatformene genopbygges, bliver de fem satellitplatforme sat på standby under ombygningsfasen. Satellitterne skal kunne udføre mindre operationer og tillade at der udføres vedligeholdelse, inspektion og beskyttelse af udstyr.

Semco Maritimes arbejde indbefatter også installation af midlertidige dieselgeneratorer på flere satellitter og isolering af processystemer for at kunne garantere et sikkert arbejdsmiljø på Tyra Øst og Tyra Vest.

I installationsperioden vil to teams af Semco Maritime specialister blive indkvarteret på såkaldte ”walk-to-work” skibe, hvor de i 14-dages skift skal sikre levering i rette tid og kvalitet, oplyser Claus Ross Eilersen, der er direktør i Projects and Services hos Semco Maritime:

- Vi glæder os over, at Total har valgt Semco Maritime som deltager i dette storslåede genopbygningsprojekt, der har stor positiv indvirkning på den danske energiforsyning. Det er et meget udfordrende projekt, der involverer mange parter fra hele verden, hvilket gør samarbejde, kvalitet og rettidig levering endnu vigtigere, siger Claus Ross Eilersen.

En troværdig partner

Ud over arbejdet på denne ordre, tilbyder Semco Maritime også flere andre former for services til Total, blandt andet forebyggende vedligehold og mandskabsudleje.

- Vi kender Semco Maritime som en troværdig partner med den rette indstilling til sikkerhed og evnen til at levere kvalitetsløsninger, siger Morten Hesselager Pedersen, Vice President og ansvarlig for Tyra Redevelopment-projektet hos Total E&P Danmark.

Tyra-feltet har i årtier været Danmarks vigtigste gasfelt og behandler 90 procent af den nationale gasproduktion. I løbet af årene er platformene gradvist sunket med mere end 5 meter, så komplekset nu kræver ombygning for at sikre produktion i de kommende mange år.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Rådyr skyld i færdselsuheld

Leder For abonnenter

Det ligegyldige alternativ

De entrede dansk politik med kærlighed, dans og et dybfølt ønske om en anderledes måde at drive landet på. Alternativet stormede ind i Folketinget ved valget i 2015 og fik fem procent af stemmerne uden nogen anden dominerende slagplan end at gøre tingene på en alternativ måde. Leder Uffe Elbæk fandt det hele ganske "crazy", og på Nørrebro, hvor partiet fik næsten 18 procent af stemmerne og blev større end Socialdemokratiet, løftede man taget i ekstase og drømte om en ny verdensorden. I dag er festen slut. Et elendigt resultat til folketingsvalget i 2019 sendte partiet ned på tre procent af stemmerne, og man må konstatere, at partiet ingen varige aftryk har sat på dansk politik. Til trods for, at folketingsvalget i juni netop handlede om klima, der jo ellers er et af Alternativets mærkesager. Men dagsordenen er global og har ikke en snus med Alternativets indsats at gøre. Skulle man være i tvivl, kan man konsultere det såkaldte forståelsespapir, der er skrevet af regeringen Mette Frederiksen (S) og dens støttepartier Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Her er sat de mest ambitiøse - og måske også uopnåelige - klimamål i historien, men altså uden, at Alternativet har været involveret. Partiet, der om nogen snakkede klima og en ny samfundsindretning, har ikke sat det mindste fingeraftryk på den mest ambitiøse klimadagsorden nogensinde - stærkere bevis for parlamentarisk ligegyldighed findes næppe, og det er sigende, at man ikke har hørt et kvæk fra Alternativet, siden vælgerlussingen i juni. Partiet har i dets korte historie budt på utallige farverige indslag så som en ganske alternativ festkultur, alternativ medarbejderpleje, alternativ ansættelsespolitik i partiet, men alt sammen artigheder fra gemakkerne og ikke fra den politiske scene. Jovist, Alternativet har fået fjernet transseksuelle fra listen over psykisk syge og andre fornuftige ting, men det varige aftryk på dansk politik er det ikke blevet til, og bliver det heller næppe.

Tønder

Over 100 får måtte reddes fra vandmasser på mark

Annonce