Annonce
Esbjerg

Sidste kongeetape bremses: Biler kan være på vej ind i gågaden

Sidste etape af enoveringen er indtil videre udskudt til sensommeren 2021, og det samlede gågade-projekt, der har været i gang siden 2014, vil dermed ikke kunne færdiggøres før julen 2022. Arkivfoto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune
Sjette og sidste etape af Kongensgaderenoveringen bliver nu officielt sat på pause. Indretningen af strækningen mellem Stormgade og Strandbygade skal gentænkes til fordel for mere biltrafik.
Annonce

Esbjerg: Flere biler og et grønne gademiljø. Det kan meget vel blive fremtiden for den sidste del af Kongensgade mellem Stormgade og Strandbygade – tidligere kaldet Strandbystrøget.

Strækningen har i mange år været hægtet delvist af gågadezonen, men nu overvejer man at koble den helt af og officielt ændre den til sivegade i stil med Torvegade. Det sker på opfordring fra Esbjerg City i samråd med områdets ejere og lejere som reaktion på de aktuelle udfordringer med butiksdød i centrum.

Som følge af de nye planer for området har Esbjerg Kommune valgt at bremse sjette og sidste etape af den omfattende Kongensgade-renovering. Det var ellers planen, at man på den anden side af sommerferien 2020 skulle i gang med at separatkloakere og lægge ny belægning ned mod Strandbygade.

- Vi har valgt at udskyde renoveringen, indtil vi finder ud af, hvad der skal ske med den sidste del af gågaden. Hvis vi fortsætter som planlagt, kommer strækningen ned mod Strandbygade til at ligne resten af Kongensgade eller sidegaderne, men skal den ikke være gågade, skal den heller ikke indrettes som sådan, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (V).

Gågade-renoveringen

Arbejdet med renoveringen af Kongensgade gik i gang i 2014, og siden er de gamle fliser løbende blevet skiftet ud med en belægning af kinesisk granit i tre forskellige grå nuancer. Stenene lægges, så de danner et havbunds-mønster for at understrege byens maritime historie. Designet er udtænkt af landskabsarkitektfirmaet Preben Skaarup fra Aarhus, hvis stifter er født i Esbjerg.

Sideløbende er alt gågadens inventar blevet fornyet og moderniseret, og man har blandt andet hængt nye specialdesignede lamper op, der kan skifte farve. Til jul lyser lamperne for eksempel rødt, mens de til påske er gule.

Det samlede projekt koster over 50 millioner kroner.

Annonce

Allé fremfor gågade?

Esbjerg Kommune er i dialog med blandt andre cityforeningen om, hvad der i stedet skal ske med den sidste del af Kongensgade. Ønskerne omhandler primært mere biltrafik og en grønnere indretning med plads til bænke og ophold, men intet er afgjort endnu.

- Der er flere ønsker og forslag i spil, men vi arbejder stadig på at finde den helt rigtige løsning. Det er stort indgreb at forkorte gågaden, og det er ikke noget, vi gør uden at tænke os om. Vi er dog nødt til at reagere på den butiksdød, der er begyndt at præge vores bymidte, siger Søren Heide Lambertsen.

Det er indehaver af Café Guldægget med en afdeling i den berørte ende, Mark Mikkelsen, enig i, men han så gerne, at man gik endnu skrappere til værks.

- Man kunne med fordel tillade biltrafik helt op mod Kronprinsensgade, og omdanne hele strækningen til en allé efter fransk inspiration med fortove, bænke, vejtræer og 30-minutters kantstensparkering i den ene side. Det ville gøre området langt mere attraktivt for en anden type butikserhverv som bagere, slagtere og blomsterhandlere, og det ville kunne skabe meget mere liv og aktivitet i bymidten, siger Mark Mikkelsen.

Annonce

En svær balancegang

Han mener samtidigt, at man på den måde kan løse en af de helt store parkeringsudfordringer i bymidten.

- Jeg er helt med på, at vi med det nye p-hus i Danmarksgade har flere p-pladser i centrum end nogensinde før, men alle de små bekvemme korttidspladser i sidegaderne er væk. Hvis man bare lige skal ind og hente en værtindegave hos vinhandleren, så er langtidsparkering i den anden ende af byen ikke ret attraktiv at benytte, mener café-ejeren.

Idéen er interessant, medgiver udvalgsformanden. Han er dog ikke umiddelbart villig til at gå så langt.

- Det er et interessant forslag, som jeg noterer mig. Det er dog en svær balancegang. Hvis vi giver plads til biler i en større del af Kongensgade, risikerer vi at miste en del af det bymiljø, der jo netop var målet med renoveringen af gågaden. Vi vil gerne have en bymidte med plads til ophold og leg fremfor biltrafik, siger Søren Heide Lambertsen.

- Men hvad er bymiljø? Vi kan have den flotteste gågade, mens der er ingen, der færdes i den, så er det jo ligegyldigt. Det er menneskerne, der skaber miljøet, svarer Mark Mikkelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Fællessang i Over Jerstal Bypark

Esbjerg

Skulle besøge en veninde: Kørte galt i stjålet bil og efterlod den midt på motorvejen

Annonce