Annonce
Gear

Sjælden hybrid i populær klasse

Hyundai Kona er en helt simpel hybrid, der ikke kan lades op i stikkontakten. Men bilen er nøjsom med benzinen og meget letkørt. Foto: Hyundai
Efter jul er Hyundais lille SUV, Kona, klar som hybrid med topmoderne udstyr og en rigtig automatisk gearkasse.

Mens stort set alle andre bilfabrikker i verden træder vande og har travlt med at forklare de hungrende forbrugere om, at deres elektrificerede biler er lige på trapperne, har koreanerne allerede solgt flere end 600.000 elektrificerede køretøjer.

For Hyundais vedkommende har man i 2016 lanceret modellen Ioniq i alle elektrificerede varianter, og nu er turen kommet til den populære Kona. Bilen, der blev nummer to til kåringen af Årets Bil sidste år, fås allerede med benzin, diesel og ikke mindst i den populære elbiludgave.

Har man ikke mod på en elbil, eller ikke noget sted at lade den op, kan en klassisk hybrid give god mening.

Lige nu sidder jeg derfor i en Kona Hybrid, der med hybrid-teknik skal tage kampen op mod mastodonten Toyota, der siden slutningen af 1990’erne har solgt flere end 12 millioner hybridbiler.

Dengang var Hyundai/Kia blot en parentes i bilindustrien og noget, som de store kiggede på med et lidt overbærende smil, men her på kanten til 2020 har koreanerne overhalet de fleste indenom med elektrificeringen og er blandt de førende på brintbiler. Toyota CH-R er en af de få konkurrenter, sammen med Kia Niro.

Annonce

Hyundai Kona hybrid

Pris: Kendes endnu ikke.

Prisgæt: Lige under 300.000 kroner.

Motor: 1.6-liters benzinmotor.

Forbrug: Cirka 20 km/l, WLTP.

Effekt: 141 hk.

Moment: 190 Nm.

Topfart: 160 km/t.

0-100 km/t.: 11,2 sekunder.

Maks. påhængsvægt: 1300 kg.

Bagagerum: 351 liter.

Akselafstand: 260 cm.

Kona med masser af muligheder

Hybrid-versionen af Kona er i Danmark efter nytår, så det er begrænset, hvad vi ved om bilen. Hvor langt, den triller på en liter benzin, er officielt ukendt land, men under testen gik vi omkring 20 km/l på bilens instrument.

Mens de normale Kona’er benytter syv trin i dobbeltkoblingsgearkassen, har Kona Hybrid blot seks trin, idet bilen har mere moment fra elmotoren, så dermed sparer man omkring syv kilo i gearkassen. Det lyder måske ikke af så meget, men i hybrid-biler gælder det om at spare vægt alle steder. Konas batteri er lille, men vejer alligevel knap 39 kilogram.

Oplevelsen af Kona Hybrid baserer sig på håndbyggede eksemplarer, men bilen virker støjsvag og automatgearet skiftet blødt.

Batteriet er på blot 1,56 kWh, og benzinmotoren stater helt blødt op relativt hurtigt, når du selv betjener speederen, men det øjeblik, man sætter den adaptive fartpilot til, er det tydeligt, at bilen optimerer alle parametre og kører længere op i fart, før benzinmotoren slår til.

Kun kort på ren el

Elmotoren er på 44 hk, og det er kun nok til, at bilen lige ruller de første meter på strøm fra stilstand. Omvendt er hybrid-driften mere behagelig end en start-stop-løsning på en almindelig benzinbil, for du slipper for, at motoren springer i gang, når du træder på speederen.

I Kona Hybrid triller du lige de første meter helt lydløst på strøm og mærker næsten ikke, at benzinmaskinen starter. Fordelen ved Kona Hybrid sammenlignet med de fleste andre hybrider er, at bilen ikke benytter en såkaldt CVT-gearkasse, men en traditionel gearkasse af typen dobbeltkobling. I tilgift har Kona skifteknapper bag rattet, så du selv styrer, hvis du gerne vil have lidt motorbremse ved indgangen til et sving.

Som med hybridbiler generelt gælder det om at have et kørselsbehov, der tilsiger så lidt motorvej som muligt, for her hjælper den indbyggede elmotor ikke noget som helst. Til gengæld er den pænt nøjsom i byen og især ved længere strækninger på landevej.

Konas adaptive fartpilot er i øvrigt blevet opdateret og virker lige nu som de bedste i klassen. I topudgaven, Premium, er den endvidere udbygget med en selvkørende funktion, så bilen holder sporet fint på motorvejen og bremser blødt, når den forankørende bil gør det. Holder du stille et kort øjeblik, så genoptager bilen naturligvis kørslen, og holder du længere, bliver du på dansk i displayet bedt om enten at give speederen et let tryk eller bruge knappen på rattet.

Prisen er endnu ikke klar, men et gæt er et stykke under 300.000 kroner. Måske helt ned til 270.000 kroner, da den teknisk lignende Kia Niro koster fra 280.000 kroner.

Avisen var inviteret til Amsterdam er Hyundai

Alle udgaver af Kona Hybrid kommer som standard med en adaptiv fartpilot, der holder afstand til forankørende biler. Foto: Hyundai

Brødtekst

Interiøret er netop opgraderet i forbindelse med et facelift, og her i hybridudgaven er automatgear standard. Den store skærm er kun med i topversionen, Premium. Foto: Hyundai
Batteriet er så småt, at man kun kan køre rent elektrisk, når man sætter i gang, men det er nok til at gøre kørslen yderst behagelig. Foto: Hyundai
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Borgerlige må ind i kampen

Socialdemokratiet kan glæde sig over det borgerlige Danmarks tillid. Den kommer til udtryk, hver gang socialdemokraterne overtager regeringsmagten. Det er jo ikke verdens undergang og skal såmænd nok gå alt sammen. Sådan plejer det jo at være, lyder det borgerlige kor så. Erkendelsen er korrekt. Med de ulyksalige 1970-ere som den eneste, alvorlige undtagelse har ingen regeringer i efterkrigstiden uanset kulør ført en politik, som tilnærmelsesvis har bragt vores sikkerhed eller velstand i fare. Den nuværende regering er ingen undtagelse. En stram udlændingepolitik, endnu hårdere kurs mod kriminelle, et robust forsvar samt velfærd er mærkesager. Alt dette skal gå hånd i hånd med en ansvarlig økonomi, som den skarpe, interne debat med støttepartierne om minimumsnormeringer viste. Og så skal der kæmpes for klimaet. Ovenstående turde også være målene for enhver borgerlig regering, efter man også til højre for midten har sat miljø øverst på dagsordnen. Eneste stridspunkt mellem regeringen og de borgerlige kunne være skattepolitik og marginale forskelle på, hvordan man vil fordele samfundskagen. Er der et borgerligt projekt? Spørgsmålet er berettiget, for vi har intet hørt om det. Blandt andet lover Venstre blot, at være endnu grønnere end regeringen. Til gengæld hersker der åbenbart intern uenighed om udlændingepolitikken i det største borgerlige parti, hvis profil for øjeblikket står alt andet end skarpt. Alt dette må udløse selvransagelse hos deltagerne i Venstres landsmøde i denne weekend. Men også fra de øvrige, borgerlige partier savner vi visioner. Måske var det ikke blot en påstand, men den fulde sandhed , da Venstre i valgkampen forklarede, partiet ville ganske det samme som Socialdemokratiet – blot uden skattestigninger. Ja, det kan såmænd vise sig at være fortællingen om hele det borgerlige Danmark. Det er - undskyld udtrykket – fesent. Det borgerlige projekt er for vigtigt til, at ansvaret for det (alene) kan betros Socialdemokratiet.

Annonce