Annonce
Udland

Sjælden stor whiskysamling ventes at indbringe formue

Mario Tama/Ritzau Scanpix
Whiskysamling med 3900 flasker sjælden whisky skal sælges ved onlineauktioner i Skotland.

En privat samling af skotsk whisky ventes at indbringe op mod 10.5 millioner dollar (71 millioner kroner) ved auktioner næste år.

Whiskysamlingen, der omfatter 3900 flasker sjælden whisky, er den største, som nogensinde er blevet overladt til et auktionshus.

Det var Colorado-forretningsmanden Richard Gooding, som indkøbte de mange flasker gennem to årtier.

Gooding, som døde i 2014, 67 år, fløj ofte til Skotland og besøgte auktionshuse og destillerier for at få fat på verdens mest sjældne single malts.

Auktionshuset Whisky Auctioneer i Perth vil sælge flaskerne individuelt ved to separate onlineauktioner næste år. Samlingen omfatter verdens dyreste whisky - en Macallan.

En enkelt flaske af "Fine and Rare Macallan" fra 1926 ventes at indbringe omkring 1,2 millioner pund (op mod 10,7 millioner kroner).

En 1919 Springbank fra samlingen er vurderet til omkring 200.000 pund (omkring 1,8 million kroner). En sjælden 1937 Glenfiddich ventes at indbringe 60.000 pund (533.000 kroner).

I samlingen er der flasker fra nogle af Skotlands lukkede destillerier - blandt andre Old Orkney fra Stromness Distillery og Dallas Dhu.

Goodings enke, Nancy, siger hendes mand elskede alle aspekter ved whisky - researchen og besøgene på de mange single malt destillerier og whiskysmagningerne.

Gooding opbevarede de mange flasker i sin private pub i sit hjem i USA. Han var ejer af The Pepsi Cola Bottling Company fra 1979 til 1988, hvor han solgte det til moderselskabet PepsiCo./

ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce