Annonce
Læserbrev

Skal Slesvigske Vognsamling være et tivoli for at overleve?

Læserbrev: Slesvigske Vognsamling er sammen med Nationalmuseets vognsamling de eneste samlinger af hestevogne i Danmark, der har forskningsmæssig værdi. Tilmed har Vognsamlingen en helt enestående samling af sjældne maskiner og værktøjer opstillet i arbejdende værksteder, der er bemandet med erfarne folk, der i årevis har udført gratis arbejde for Vognsamlingen og dermed for Haderslev. Det ses ikke andre steder i Danmark.

Vognmuseet har på den baggrund ikke kun værdi for de besøgende men også for de, der forsker i Danmarks landtransport gennem tiderne. Flere arkæologiske forsøg er gennemført her, ligesom der er udført helt enestående rekonstruktioner af vogne fra 1100-årene, 1300-årene og 1500-årene, der kan bidrage til forståelsen af landtransportens udvikling. Disse rekonstruktioner er af så høj kvalitet, at Danmarks Radio har gjort brug af ét af køretøjerne i sin serie om Danmarks Historie. Det var den såkaldte fruervogn fra 1300-tallet, som er den eneste rekonstruktion af typen i Europa.

Ved at omtale vognene som køretøjer, der kan foræres væk, skrottes eller indgå som reservedele i andre vogne, har man ikke forstået alvoren i samlingens betydning for den europæiske forskning. Det er hertil ganske uhørt at kræve et forhøjet besøgstal til en fornem specialsamling som betingelse for overlevelse. Det betyder jo, at man gør museerne til underholdningsinstitutioner – i modsætning til det de er: samfundets identitet og historie. Vi taler jo ikke om Tivoli – eller gør vi?

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce