Annonce
Erhverv

Skandaleramt kæmpeentreprenør skal redde Alitalia

Gabriel Bouys/Ritzau Scanpix
Selskabet Atlantia er gået ind som partner med jernbaneselskab for at redde italienske Alitalia, skriver AFP.

Den italienske infrastrukturgigant Atlantia går sammen med Italiens jernbaneselskab, Ferovie dello Stato Italiane, flyselskabet Delta og det italienske økonomiministerium for at redde flyselskabet Alitalia.

Alitalia er under administration og har været på konkursens rand siden 2017.

Det skriver flere nyhedsbureauer, blandt andet det franske AFP.

Atlantia, tidligere Autostrada Spa, opererer en lang række motorveje samt flere lufthavne og er blandt andet ejet af Benetton-familien.

Selskabet fik stor opmærksomhed, da Morandi-broen i det nordvestlige Italien kollapsede i august 2018, hvilket kostede 43 personer livet.

Atlantia er blevet anklaget for ikke at have vedligeholdt broen godt nok.

Det har fået flere medlemmer af Italiens regering til at kræve, at man trak statslige ordrer til vedligeholdelse af motorveje tilbage.

Vicepremierminister Luigi Di Maio, medlem af 5-stjernebevægelsen, siger ifølge Reuters, at valget af Atlantia til Alitalia ikke ændrer på forsøget på at trække ordrerne til Atlantia tilbage.

Alitalia gik konkurs i 2009 i forbindelse med finanskrisen og årelange mislykkede forsøg på at blive et overskudsgivende selskab.

En gruppe investorer overtog resterne af Alitalia og fortsatte som nyt selskab, men dog med et enslydende navn.

I 2017 sagde de ansatte i Alitalia nej til en spareplan, der ville betyde store nedskæringer i antallet af medarbejdere. Det skubbede Alitalia ud i konkurs igen. Siden da er der ledt efter nye ejere.

- Vi har brug for et nyt Alitalia til at bidrage til turismen i vores land og bringe turister fra hele verden til verdens smukkeste land, Italien, sagde Luigi Di Maio søndag ifølge Reuters.

Nye ejere er altså nu efter en budrunde og langstrakte forhandlinger fundet i form af det nye konsortium.

Ud over Atlantia havde infrastrukturfirmaet Toto Holding, formand for fodboldklubben Lazio Claudio Lotito og rigmanden German Efromovich budt sig til som ny partner i Alitalia.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.

Annonce