Annonce
Sydjylland

Skandaleramt medicinalfirma er gået konkurs

Esbjerg-firmaet Europharma er nu gået konkurs. Arkivfoto.

Medicinalfirmaet Europharma i Esbjerg er gået konkurs efter flere skandalesager. Hverken direktøren eller ejeren ønsker at udtale sig om sagen.

Konkurs: Efter at være ramt af flere skandaler er det nu slut for medicinalfirmaet Europharma i Esbjerg.

Esbjerg-firmaet med en omsætning på knap 800 millioner kroner, er nu taget under konkursbehandling.

Det lokale medicinalfirma var flere gange i vælten sidste år. Europharma, der fremstiller og sælger parallelimporterede lægemider og medicin, er hele to gange blevet stoppet af Lægemiddelstyrelsen, der har suspenderet deres tilladelse til at fremstille og sælge medicin. Det fik blandt andet ejeren, Torben Hvingelby Pedersen, til at udskifte hele topledelsen.

Desuden har firmaet skiftet direktør fire gange på et år. Samtidig fik de manglende tilladelser firmaet til at fyre omkring halvdelen af sine 50 ansatte.

Annonce

Europharma

Medicinalfirmaet Europharma i Esbjerg er grundlagt i 1999 af Max Terpager og Torben Hvingelby Pedersen.Firmaet parallelimporterer receptpligtig medicin til det danske marked ved at indkøbe lægemidler i andre lande, hvor priserne er betydeligt lavere end i Danmark.

Ud over danske apoteker leverer firmaet også 500 forskellige slags medicin til sygehuse i Danmark, Tyskland og Sverige.

For lidt over et år siden fik selskabet suspenderet sin tilladelse af Lægemiddelstyrelsen efter bevidst omgåelse af reglerne. I kølvandet har styrelsen samtidig varslet en politisag mod firmaet, der dog efter at have rettet op på tingene, fik sin tilladelse tilbage et par måneder senere.

Lægemiddelstyrelsen fratog for et par måneder siden igen Europharma sin tilladelse, da firmaet ifølge styrelsen stadig ikke lever stadig ikke op til de regler, der sikrer den nødvendige kvalitet.

Europharma havde omkring 50 ansatte, men fyrede omkring halvdelen af de ansatte, efter de for anden gang fik frataget tilladelsen til at fremstille og sælge medicin

Firmaet blev taget under konkursbehandling i Skifteretten i Esbjerg 21. februar.

Tavs ledelse

Hverken direktør Lars Vind Nielsen eller ejeren af Europharma, Torben Hvingelby Pedersen, vil udtale sig om sagen. Sidstnævnte bekræfter, at selskabet nu er gået konkurs og henviser i stedet til kurator Jørgen Makholm, der også er bestyrelsesformand i selskabet.

Kurator Jørgen Makholm oplyser gennem en sekretær, at han ikke vil stille op til et interview. I et skriftligt svar skriver han dog:

"Som kurator undersøger jeg i øjeblikket selskabets forhold. Det er for tidligt at udtale sig nærmere om konkursboet. Dog kan det umiddelbart konstateres, at samtlige medarbejdere har ydet en jætte indsats for virksomheden."

Skifteretten i Esbjerg oplyser til onlinemediet MedWatch, at konkursbegæringen kommer fra selskabet selv. Retten oplyser, at selskabets varelager af lægemidler for cirka 50 millioner kroner er "usælgeligt", fordi Lægemiddelstyrelsen har suspenderet selskabets tilladelse til at sælge lægemidler.

Samtidig har Europharma bogført goodwill for cirka 13 millioner kroner, som også må anses for tabt. Blandt selskabets kreditorer er Sydbank, der ifølge Skifteretten i Esbjerg kan forvente at få cirka 45 millioner kroner retur som følge af, at Europharmas aktiver pantsættes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce