Annonce
Aabenraa

Skandaleramte tog er strandet på Tinglev Station på ubestemt tid

10 af de 23 IC2-togsæt er stadig parkeret på Tinglev Station. Arkivfoto: Timo Battefeld

En stor del af DSB's IC2-flåde har været parkeret på Tinglev Station, siden det i 2016 blev besluttet at droppe de omstridte togsæt. Nogle er solgt, nogle er givet videre, og nogle er skrottet. Tilbage står 10 togsæt, som DSB håber på nye købe

Tinglev: Hvad skal der ske med de strandede togsæt på Tinglev Station?

Sådan spørger læser Christian Bo Bojesen fra Høruphav igennem projektet Aaben by. Jævnligt tager han toget til København, hvor hans børn og børnebørn bor, og han ærgrer sig, hver gang han kigger ud ad vinduet, når toget passerer Tinglev.

- Jeg har ikke tal på, hvor mange udrangerede IC-tog der står dér. De står jo i behagelig afstand fra hovedstaden. Overmalede og nedbrudte, skriver han til avisen.

Hvad skal der ske, hvem gør noget ved det, og skal de stå der i evige tider, vil han gerne vide.

I januar 2017 skrev JydskeVestkysten senest om IC2-flåden bestående af 23 togsæt, som DSB havde parkeret på Tinglev Station, efter de blev besluttet udfaset året forinden på grund af manglende stabilitet. I den forbindelse udtalte Tony Bispeskov, informationschef hos DSB, at der var tale om en midlertidig løsning. Men også, at han ikke vidste, hvor længe de skulle stå på stationen.

Annonce

Aaben by

  • Aaben by er et projekt fra JydskeVestkysten i Aabenraa, som giver dig mulighed for at få indflydelse på de artikler, vi laver.
  • Skriv til os, hvis du har et spørgsmål til en af vores artikler, hvis du er nysgerrig efter et særligt emne, eller hvis du bare undrer dig over noget i din by eller kommune.
  • Vi besvarer mindst ét spørgsmål om ugen og giver også vores læsere mulighed for at stemme på de bedste forslag til emner, vi kan tage op.
  • Konkret finder du spørgeformularen under vores artikler på jv.dk eller på forsiden af jv.dk/aabenraa. Desuden kan du gå ind på redaktion.jv.dk/aabenby og stille dine spørgsmål. Her kan du også læse mere om projektet.

Salg er en fordel

Toethalvt år er der gået, og flåden er skrumpet til det halve. Siden har DSB nemlig skrottet seks togsæt, ét er givet videre til Danmarks Jernbanemuseum i Odense, og ét er solgt til uddannelsesformål.

Desuden solgte DSB i juni 2017 tre togsæt til det rumænske jernbaneselskab Astra Trans Carpatic. Den aftale omfattede en forkøbsret på yderligere 12 togsæt med betingelse af, at de rumænske myndigheder ville godkende de første tre. Det er sket, men rumænerne har endnu ikke valgt at gøre brug af den forkøbsret, oplyser DSB.

Resultatet af det regnestykke er, at der stadig står 10 togsæt i Tinglev, mens der står ét i Aarhus og ét i Fredericia.

Og hvad skal der så ske med dem?

Ifølge DSB er håbet stadig, at man kan sælge de resterende togsæt.

- Vi er derfor nu i dialog med andre købere. For der er ingen tvivl om, at det er både en miljømæssig og økonomisk fordel at sælge togene frem for at skrotte dem, lyder det fra Jürgen Müller, direktør for strategi og togmateriel, i en skriftlig udtalelse.

DSB kan imidlertid ikke fortælle, hvor lang tid tålmodigheden rækker, før der skal ske noget andet.

Et ulykkeligt kapitel

DSB købte IC2-togene, som er de omstridte IC4-togs lillebror, for 800 millioner kroner i 2002 fra italienske AnsaldoBreda. De 23 togsæt skulle oprindeligt leveres i 2004 og 2005, men den sidste levering blev først effektueret i 2013. Togsættene kom aldrig rigtig på skinner, og i august 2016 blev det besluttet at droppe dem. I samme forbindelse blev også fem IC4-togsæt taget ud af driften. Den samlede nedskrivning af IC4- og IC2-togsættene udgjorde i alt 673 millioner kroner.

- Dermed påbegyndes afslutningen af et ulykkeligt kapitel i DSB’s historie, som købet af IC4- og IC2-togsættene er udtryk for, skrev togoperatøren dengang i en pressemeddelelse.

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

VUC Syd har fået ny direktør

Annonce