Annonce
Sport

Skanderborg rejser sig og slår Sønderjyske ude

Skanderborg hentede sæsonens tredje sejr, da Sønderjyske i Primo Tours Ligaen blev besejret med fem mål.

Håndboldherrerne fra Skanderborg fik rejst sig efter to nederlag i træk, da holdet torsdag på udebane slog Sønderjyske ganske overbevisende.

Opgøret i Primo Tours Ligaen blev vundet 32-27, og med sejren nåede Skanderborg op på syv point for sæsonens første syv runder.

Sønderjyske blev på otte point efter en sæsonindledning, der har budt på tre nederlag i de syv kampe.

Sejren var fortjent, og Skanderborg kom da også farende fra kampens indledning og bragte sig foran 4-1.

Efter et kvarter var der kontakt med 6-8, da Kristian Bonefeld fik rødt kort hos gæsterne for alt for voldsom opdækning.

Foran 9-8 tog Skanderborg en timeout, og derefter øgede gæsterne føringen til 14-9.

To scoringer i træk af Mathias Bitsch betød, at gæsterne fem minutter før pausen var foran 16-10.

Godt målmandsspil Kristoffer Laursen satte et kontraangreb i gang hos Skanderborg, og der var flere kort i opgøret.

Efter en episode fik hjemmeholdets Frederik Børm også rødt kort, som blev efterfulgt af et blåt kort.

Det betyder, at en disciplinærinstans efterfølgende skal vurdere, om der skal tildeles karantæne ud over, at spillerens karantæne fra den igangværende kamp.

Det hele endte med pausestillingen 19-12 til Skanderborg, og med et kvarter igen havde hjemmeholdet hentet lidt ind og var bagud 21-26.

Opgaven virkede dog umulig nede med syv mål og med ti minutter igen, og Sønderjyske kom aldrig tæt på sejren.

Inden kampen meddelte Sønderjyske, at klubben har forlænget kontrakten med stregspiller Frederik Ladefoged, så den løber frem til sommeren 2021.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce