Annonce
Esbjerg

Sker der snart noget med banegården? Læser undrer sig over tavsheden omkring de mange planer med banegården

Ribe Banegård bør udnyttes bedre. I dag er der lejebolig på 1. salen, og ellers er stationsbygningen blot et gennemgangsrum, hvor selv toiletterne er låst af. Arkivfoto: Rene Aunsbjerg Fogh
Madstation, turistkontor eller hotel? Der har været mange planer for en bedre udnyttelse af Ribes stationsbygning, men der er fortsat konkrete planer, oplyser DSB Ejendomme.

Ribe: Bjarne Nielsen fra Ribe undrer sig som mange andre over, hvorfor Ribe Banegård ikke kan anvendes bedre:

- Hvad skal der ske med Ribe Banegård? Kan den smukke bygning ikke anvendes til noget spændende? Bygningen skulle nødigt forfalde. Hele området omkring Banegården kunne godt trænge til en "finpudsning" ? Hvad siger fremtiden, spørger Bjarne Nielsen.

Redaktionen har forsøgt at komme tættere på nogle svar, men nogle af svarene kan vi ikke få endnu.

Annonce

Fra madstation til hotel

Projektet Ribe Madstation var tæt på at blive en realitet, og havde tilsagn om støtte fra to store fonde. Der var planer om folkekøkken i ventesalen med lokalt og regionalt producerede fødevarer. På 1. salen skulle der være en madskole og forskellige formidlingsaktiviteter. Men det blev altsammen ikke til noget, da ombygningsplanerne ikke var forenelige med fredningen af bygningen.

Der har også været ideer om et nyt turistkontor på banegården, men turistkontoret skal nu ind i det Det gamle Rådhus.

Senest i maj kunne Ribe Ugeavis løfte sløret for, at en aktør er interesseret i at etablere hotel og restaurant i den fredede bygning fra 1889, og den proces er ifølge redaktionens oplysninger fortsat i gang.

- Men det er jo en langstrakt proces. Det tager forfærdelig lang tid på grund af alle de fredninger og alle de tilladelser, der skal søges, siger formand for Ribe Byforum, Ib Laursen.

Annonce

Koster mange penge

Han fremhæver, at det kræver mange penge at restaurere og nyindrette banegården, så den kan bruges til hotel og restaurant, og de penge er aktøren fortsat i gang med at skaffe.

Altsammen tager det tid.

- Men det er synd, hvis ikke den bygning bliver brugt til noget fornuftigt. Og vi kan alle sammen få en masse fine ideer. Det viser sig altid, at det er pengene, det kniber med, for det er ikke billigt at lave om på sådan et fredet bygning, forklarer Ib Laursen.

Annonce

Underdirektør: Der er planer

Hvor langt processen med de nuværende planer er, er det kun DSB, der ejer bygningen, og aktøren selv, der kan fortælle. JV har sendt nogle spørgsmål om banegården til DSB.

Lars Gøtke, underdirektør i DSB Ejendomme, svarer på mail:

- Helt overordnet, så er DSB’s vision for bygningen, at den bliver en destination i Ribe, der er relevant for både borgere og besøgende i Ribe. En station, der kan invitere til et værtskab, der er med til at skabe tryghed for de rejsende og noget relevant for dem på deres rejse, men også gerne for flere end kun de rejsende. Hvis vi kan få flere til at vælge toget og stationen kan bidrage positivt hertil, så er vi i mål.

Har der været nye henvendelser om brug af bygningen?
- DSB har en aktør, som vi arbejder sammen med om mulighederne for at udnytte stationen i Ribe. Det er stadig på et plan, hvor vi ikke kan fortælle om det endnu.

Er der klager over bygningens stand?
- Nej, for vi sørger for at holde stationen ved lige.

Er bygningen til salg, hvis den rette køber melder sig? Kan den også lejes?
- DSB ejer bygningen – og den er ikke til salg. Men de planer, der tidligere har været arbejdet med og også den nuværende, er baseret på, at bygningen lejes ud.

Er der fortsat lejemål på 1. salen?
- Der bor fortsat en lejer på 1. sal.

Hvad koster det DSB om året i drift – i runde tal – at drive Ribe Station?
- Det er ikke så ligetil at svare på. Der er driften omkring at fungere som station/terminal og så er der selve vedligeholdelsen af bygningen. De er ikke et decideret driftsregnskab udelukkende for denne bygning, men vi holder bygningen ved lige efter gældende forskrifter.

Et rygte om, at de nuværende planer om hotel og restaurant også er løbet ind i problemer med fredningsbestemmelserne, afviser DSB.

Det er jo en langstrakt proces. Det tager forfærdelig lang tid

Ib Laursen, formand for Ribe Byforum


Ribes banegård har jævnligt været til debat, da den også er modtagelse for rejsende med tog. Foto: Kåre Welinder


Annonce
Esbjerg For abonnenter

Strid om vandboring på vej i ekspropriation: Landmand vil have flere penge, end vandværket kan give

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Grundlægger af stort transportfirma med 300 ansatte er død

Kolding For abonnenter

Anettes far tabte guldtand ud af munden kort inden han døde: I dag er den endt som hendes højtelskede smykke

Tønder

27-årig varetægtsfængslet for vanvidsbilisme og grov vold

Haderslev

Efter dødsulykke i farligt kryds: Nu er der afsat penge til en rundkørsel

Medie: Vaccineskeptikere opsøger coronasmitte

Sydjylland For abonnenter

Frygtet svinesygdom rykker nærmere og nærmere Danmark: Rigtig mange bønder er her ikke i morgen, hvis den krydser grænsen

Team Esbjerg

Team Esbjerg-himmelstormer har sat kursen mod VM i Spanien: - Det er på en trist baggrund, men det er mega vildt for mig

Esbjerg

Troede invitation var spam: Nu er lille køkkenfirma blevet gazellevirksomhed

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Kolding

36-årig mand anholdt: Mistænkes for at stå bag voldsomt røveri mod 7-Eleven

Sønderborg For abonnenter

Aldi vil investere millioner i to byer: Her vil kæden bygge nye butikker

Kultur

Kronprinsessen kommer til børnenes hovedstad: Sådan kan du være med

Annonce