Annonce
Esbjerg

Skilsmisse mellem Fanø og Sydtrafik en realitet

Den endelige aftale om Fanø Kommunes udmeldelse af Sydtrafik ligger nu fast. Arkivfoto: Morten Flarup

Den 1. januar 2018 overtager Fanø Kommune ansvaret for al offentlig trafik på øen. Det betyder samtidig et farvel til rejsekortet.

Fanø Kommune: Sydtrafik og Fanø Kommune har nu indgået en aftale om den endelige skilsmisse. Sagen blev fredag godkendt på et bestyrelsesmøde i Sydtrafik, efter at politikerne i Fanø Byråd har behandlet sagen og nikket ja til betingelserne.

Det var Erhvervs-, Natur- og Teknikudvalget på Fanø, der for få måneder siden anbefalede byrådet, at kommunen skulle melde sig ud af Sydtrafik. Beslutningen skal blandt andet ses som en konsekvens af, at det med en lovrevision for små to år siden blev muligt for ø-kommuner uden bro eller landfast forbindelse til andre kommuner at melde sig ud af regionale trafikselskaber.

Fanøs borgmester Erik Nørreby (V) er overbevist om, at beslutningen er den rette for Fanø, men han er også klar over, at der ligger hårdt arbejde forude.

- Vi skal først nu til at gå i gang med at finde ud af, hvordan vi får skruet den bedste løsning sammen for Fanø, så vi får en ordning, der er bedre tilpasset øens behov, men stadig holder serviceniveauet højt, siger han.

Annonce

Aftalen med Sydtrafik

Fanø Kommune har juridisk ansvaret for al offentlig trafik på Fanø - minus den regionale patientbefordring, som fortsætter uændret. Regionens patientbefordring er nemlig uafhængig af, om Fanø Kommune er en del af Sydtrafik, idet den betales af Region Syddanmark.Fanø Kommune arbejder med tre forskellige fremtidige muligheder for driften af den kollektive trafik: 1) Udbud af al kørsel, 2) Oprettelse af eget driftsselskab eller 3) Udbud af dele af kørslen.

Et rent snit

Ifølge den aftale, der er udarbejdet for Fanøs udmeldelse, er skilsmissen sket ved et rent snit. Sydtrafik skal således heller ikke stå for visiteret kørsel gennem flextrafik-ordningen og skal heller ikke administrere den lovpligtige handicapkørsel, som i dag varetages af lokale taxaselskaber på Fanø.

Formanden for Sydtrafik, Esbjergs viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V), er tilfreds med den aftale, der er kommet på bordet.

- Vi tager til efterretning, at Fanø ønsker at melde sig ud. I den forbindelse synes jeg, det er rigtig fint, at vi har fundet en løsning, så ingen skylder hinanden noget. Vi skilles uden, at der fremover er penge imellem os, og så må Fanø klare sig selv, siger Jesper Frost Rasmussen, der hele tiden har haft den holdning, at hvis man "melder sig ud af fællesskabet, så har man heller ikke del i de goder, de andre betaler til."

Slut med Rejsekortet

En af de såkaldte goder er Rejsekortet, som udmeldelsen af Sydtrafik også betyder et farvel til. Rejsekortet A/S er nemlig et selskab, som DSB, metroen og alle trafikselskaber i Danmark ejer i fællesskab.

I Fanø Kommune er man dog ikke bekymret over, at hverken borgerne eller turisterne kan benytte rejsekort til at komme frem og tilbage.

- Mange af de turister, der kommer til øen, er ikke fra Danmark. De kommer derfor slet ikke til at mærke, at rejsekortet forsvinder, siger borgmester Erik Nørreby (V) og fortsætter:

- Fanø lever i høj grad af turismen, så vi skal naturligvis sørge for, at det i fremtiden også bliver let at komme frem og tilbage på øen. Om det så bliver med bus eller taxa, det må tiden vise, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.

Annonce