Annonce
Biler

Skoda vil være størst blandt de små SUV’er

Todelte forlygter afspejler en ny retning for designet hos Skoda. Om det er pænt, må salget af den nye Kamiq vise. Selve bilen fungerer fremragende. Foto: Skoda
Skoda Kamiq er tredje SUV fra Skoda. Den er næsten lige så stor som Karoq, men er mindre SUV-agtig og kan ikke fås med 4x4. Kamiq opleves mest som en forhøjet rummelig stationcar.

Lidt af en overraskelse. Sådan er mødet med Skoda Kamiq, der i princippet bygger på samme platform som de to søsterbiler Seat Arona og VW T-Cross. Skoda har dog valgt en anden vej, idet man satser på rummelighed og derfor har strakt platformen til det yderste.

Det betyder, at en Skoda Kamiq mere er at sammenligne med den længere Karoq. Akselafstanden er ganske enkelt markant længere end i de to konkurrenter, og derfor er der også endnu mere plads om bord.

Oplevelsen i Kamiq er mere som en let forhøjet stationcar end en SUV. Dertil bidrager designet også: Kamiq har ingen store plastskærme omkring hjuludskæringerne, og bilen leveres ikke med 4x4.

Til trods for det lidt personvognsagtige look er frihøjden hele 18,6 centimeter, så dermed har bilen mod på byens høje kantstene og andre forhindringer.

Annonce

SKODA KAMIQ 1,0 95 HK

Prisgæt: 200.000 kroner.

Forbrug: 18,9 km/l.

Motor: 1,0-benzinmotor med tre cylindre.

Hk: 95.

Nm: 200.

0-100 km/t.: 9,9 sekunder.

Topfart: 194 km/t.

Maks. påhængsvægt: 1200 kg.

L/B/H: 424/179/155 cm.

Noget dyrere end Fabia

Kamiq er ikke umiddelbart en bil for de mange danskere, der kører Skoda Fabia Kombi, og som måske har lyst til at hoppe med på SUV-bølgen med en lille, prisbillig Skoda-SUV. Med det naturlige udstyr bliver Kamiq nemlig en del dyrere, end de kunder er vant til.

Kamiq kommer til Danmark i starten af 2020.

Priserne er ikke klar endnu, men vi forventer en startpris på lige under 200.000 kroner, mens man formentlig skal op på 230.000 kroner for en mere veludstyret variant.

Automatgear plejer at koste cirka 20.000 kroner ekstra hos Skoda.

I Tyskland koster basismodellen præcis det samme som VW T-Cross, der herhjemme koster præcis 200.000 kroner.

Efter at have kørt i alle motorvarianter står det klart, at udgaven med diesel og DSG er uhyre harmonisk. I modsætning til T-Cross og Arona, hvor den har 95 hk og kun fem gear, yder den her 115 hk og er koblet til en sekstrins manuel gearkasse, medmindre man køber bilen med den fine automatgearkasse. Samtidig efterlader bilen er solidt indtryk og en vis portion køreglæde på et chassis, der fjedrer godt i kompromiset mellem komfort og let sport.

Avanceret Carplay

Omvendt er Kamiq også en lidt sammensat bil. Infotainment er helt i top med trådløst Apple Carplay, og Kamiq er en bil, der med eSIM altid er opkoblet. Omvendt har bilen en helt uforståeligt gammeldags p-bremse, der stjæler plads og ser malplaceret ud i en ellers fornem instrumentering.

Skuffende er det også, at den adaptive fartpilot stadig på oldnordisk facon sidder som en stilk på venstre side af ratstammen. Her er den svær at nå. Instrumenteringen deler Kamiq med den netop lancerede Skoda Scala, og det betyder, at den store skærm er velfungerende, og at der endda er mulighed for digital instrumentering.

Mulighederne for udstyr er mange i Kamiq, og som altid hos Skoda er der mange praktiske detaljer, såsom rum til paraply, krave ved påfyldningsstuds til sprinklervæske og isskraber i tankdækslet. Desuden kan bilen udstyres med elektrisk bagklap og stribevis af finesser, inklusive eSIM, der er ekstraudstyr.

Med en akselafstand på hele 265 centimeter er der oceaner af plads ved bagsædet, og selv voksne har rum til ben og hoved. Ingen af konkurrenterne har så meget plads foran et bagagerum, der er på hele 400 liter.

Vi ved endnu ganske lidt om det danske niveau for udstyr, men det ligger fast, at LED er standard på alle biler. Vil du have bedre lys, kan Matrix LED tilkøbes og her følger der også blinklys med, der på moderne vis løber rundt om hjørnet af bilen.

Med i bilens pris er også altid et komplet sikkerhedsniveau med nødbremse for både fodgængere og cyklister.

Ved præsentationen prøvede vi mindste motor med blot 95 hestekræfter og femtrins manuelt gear. Den imponerede i den store bil, og vil man nøjes med manuelt gear, så rækker den til danske forhold, idet den er fint dæmpet i lyden. Alternativt fås den med 115 hk og sekstrins manuelt gear, ligesom den kendte 1,5, der har fire cylindre og 150 hk, også er på vej.

Navnet er grønlandsk og betyder noget, der passer perfekt, såsom fornemmelsen af en våddragt. Samtidig slutter de to andre SUV'er fra Skoda også med Q.

Største skærm giver som en af de få biler på markedet mulighed for trådløst Apple Carplay. Foto: Skoda

Konklusion

Skoda Kamiq kan blive en virkelig relevant bil for mange danskere, da den både er høj, virkelig rummelig og komfortabel. I forhold til Scala virker den langt mere interessant, så nu venter vi bare på priserne.

Avisen var inviteret til Strasbourg af Skoda.

Der er særdeles god plads på bagsædet, takket være lang akselafstand., og Kamiq er mere rummelig end selv T-Cross. Foto: Skoda
Største skærm giver som en af de få biler på markedet mulighed for trådløst Apple Carplay. Foto: Skoda
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce