Annonce
Esbjerg

Skolebørn inddrages i Vattenfalls ønske om større møller i Tjæreborg

Vattenfall har ansøgt Esbjerg Kommune om at ændre plangrundlaget, så det bliver muligt, at udskifte vindmøllerne ved Tjæreborg. Arkivfoto.
Vattenfall, den kommunale planforvaltning og Tjæreborg Skole er i gang med at tilrettelægge et undervisningsforløb for eleverne forud for en høring om udskiftning af vindmøllerne i Tjæreborg Enge med større, men færre møller. Politisk udvalg har givet sin velsignelse.

Esbjerg Kommune: Energiselskabet Vattenfall vil gerne udskifte vindmøllerne i Tjæreborg Enge med færre, men større møller, og det projekt bliver elever i Tjæreborg nu inddraget i gennem et undervisningsforløb, der tilrettelægges i et samarbejde mellem skolens undervisere, Vattenfall og Esbjerg Kommunes planforvaltning.

Forhistorien er den, at Vattenfall har ansøgt Esbjerg Kommune om at ændre plangrundlaget, så det bliver muligt, at udskifte vindmøllerne, og at Vattenfalls ønsker overhovedet kædes sammen med blandt andet undervisning af skolebørn i lokalområdet forklares udførligt i en beskrivelse på Plan & Miljøudvalgets dagsorden:

"For at sikre en optimal deltagelse af borgerne i planlægningen foreslås det, at der igangsættes et forløb, hvor borgerne inddrages tidligt i processen, og før den formelle planlægning igangsættes. Det foreslås, at der tilrettelægges et undervisningsforløb i samarbejde med Tjæreborg Skole og Vattenfall for at inddrage nye interessentgrupper i debatten …(....) … Ved at gå i dialog med lokalområdet tidligt i processen kan det afklares, om der kan sikres opbakning til projektet. Det kan ske gennem et todelt arrangement, hvor både børn og voksne inddrages..", står der blandt andet.

Annonce

Bedre borgermuligheder

  • I argumentationen for et forløb med tidlig borgerinddragelse - før den formelle planlægning overhovedet går i gang - anfører forvaltningen desuden, at det vil give borgerne i området mulighed for at kommentere og påvirke projektets udformning, når der finder en tidlig dialog sted:
  • "I denne type projekter høres borgerne oftest først i forbindelse med de formelle høringer efter Planloven og Miljøvurderingsloven. På det tidspunkt kan det være svært at sikre en reel borgerdeltagelse i projektet, fordi der allerede ligger et færdigt og gennemarbejdet projektforslag klar, hvor mulighederne for justeringer er begrænsede. Hertil kommer, at både kommunen og ansøger på dette tidspunkt har brugt mange ressourcer på at udarbejde planforslag og forslag til miljøkonsekvensrapport. Ressourcer, der er spildt, hvis det viser sig, at der er lokal modstand mod projektet", står der i sagsfremstillingen. Den indledende høring i forbindelse med kommuneplan-ændringen og afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten udsættes, til der har været gennemført en borgerdeltagelses-proces i Tjæreborg.

Ikke en påvirkning

Før forløbet med eleverne sættes i gang vil børnenes forældre blive informeret om projektet og formålet med at inddrage skolebørnene. Anden del af processen involverer skolebørnenes forældre og andre interesserede.

Som afslutning på undervisningsforløbet vil der blive inviteret til et offentligt informationsmøde. Mødet indledes med fællesspisning, og skolebørnene kan præsentere, hvad de har arbejdet med. Herefter vil der blive traditionelle indlæg, hvor Vattenfall kan præsentere projektet, og forvaltningen kan fortælle om den formelle proces. Udgifter til materialer, forplejning med videre afholdes af Vattenfall, oplyses det i sagsfremstillingen.

Plan & Miljøudvalget har givet grønt lys for hele forløbet, og formanden for udvalget, Karen Sandrini (S), ser heller ikke noget problem i, at børnene inddrages i Vattenfalls ønske om udskiftning af møllerne.

- Det er jo ikke tænkt som en påvirkning af børnene i én retning. Jeg synes, det kan give god mening, at man laver læringsplaner ud fra det miljø og lokalområde, man bor i. Skolebørnene bor jo i Tjæreborg, som er en energiby, og hvor der har været vindmøller i mange år, så det er helt oplagt at inddrage elever i et projekt, der indeholder grøn omstilling, siger Sandrini, der også henviser til, at skolen hilser det kommende forløb velkomment.

- Men det er klart, at selv om man håber på mindre støj med de nyere, større og færre møller, så vil Vattenfalls planer helt naturligt sætte en debat i gang i lokalområdet, siger hun.

Et tidligere ønske

Ifølge sagsfremstillingen vil Tjæreborg Skole gerne indgå i et samarbejde med Vattenfall og Plan. Skolens elever har før arbejdet med vindmøller og bæredygtighed i undervisningen, og skolen har tidligere efterspurgt mulighed for at arbejde mere konkret med nærområdets vindmøller.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce