Annonce
Sønderborg

Skolechef i nyudnævnt børneby: Lyt til og tal med børnene

Morten Kirk Jensen er skolechef i Billund Kommune, som i 2020 blev certificeret som Børnevenlig By og Kommune af UNICEF. Arkivfoto: Joan Anette Karlsen
Børn skal tænkes ind løbende og strategier være i børnehøjde, hvis en ambition om at skabe en børnevenlig kommune skal lykkes, siger skolechef i Billund Kommune, der i 2020 blev UNICEF Børnevenlig By og Kommune.
Annonce

Billund: Hvis det hele bare bliver til ord, og man ikke løbende inddrager børn og tager deres forståelse af ting alvorligt, bliver det svært at komme i mål med en ambition om en børnevenlig kommune.

Det er det centrale budskab fra skolechef i Billund Kommune, Morten Kirk Jensen. Her kunne man i 2020 år skrive UNICEF Børnevenlig By og Kommune på sit cv.

Kommunen har siden 2012 været Børnenes Hovedstad (Capital of Children A/S), som er et partnerskab mellem Lego Fonden og Billund Kommune omkring at udfolde visionen om Billund som et internationalt forbillede for leg, læring og kreativitet. I øvrigt med tidligere Danfoss Universe-direktør og videnskabsminister for de konservative, Charlotte Sahl-Madsen, som adm. direktør.

Annonce

Løbende inddragelse

- Det er i særlig grad den tilgang til børn, som har givet os titlen. Men ellers er vi mest optaget af, at vi udvikler strategier i børnehøjde. Det kræver, at man er lydhør over for børn og unges til gang til sagerne og ikke for optaget af sin egen. Vi skal spørge os selv: Har vi spurgt børnene?, siger Morten Kirk Jensen og fortsætter:

- Det betyder ikke, at vi kommer i mål med alt, men vi skal hele tiden have os for øje, om de løsninger og beslutninger, vi ser som voksne også er dem,børnene ser.


Øvelsen er - har vi spurgt børnene. Og så er der i øvrigt et andet vigtigt element. Har vi informeret forældrene godt nok og skabt forståelse. For hvis ikke, risikerer man modstand af konserverende kræfter med en holding der hedder: Hvorfor skal vores børn være forsøgskaniner.

Morten Kirk Jensen, skolechef i Billund Kommune


Som eksempel nævner han, at læring og faglig udvikling ofte er højt prioriteret, mens børn kan være mere optaget af gode fællesskaber og trivsel.

Konkret foregår processen med blandt andet ved inddragelse af elevrådsformænd. Emnerne kan for eksempel være skoledages længde eller indhold.

- Øvelsen er - har vi spurgt børnene. Og så er der i øvrigt et andet vigtigt element. Har vi informeret forældrene godt nok og skabt forståelse. For hvis ikke, risikerer man modstand af konserverende kræfter med en holding der hedder: Hvorfor skal vores børn være forsøgskaniner, tilføjer Morten Kirk Jensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Varde

Problemer med Venstres online-afstemning: Jørgen fik ikke chancen for at stemme på Line

Erhverv For abonnenter

Familievirksomhed lever af at lave lyd og lys til store arrangementer: Sådan lykkedes det at lave overskud trods corona-nedlukning

Sport

Danmark slider sig i VM-semfinalen i vild gyser

Sønderjyske Fodbold

Første vintertransfer er på plads: SønderjyskE henter svensk forsvarsspiller

Annonce