Annonce
Vejen

Skoleelever må vente op til en time på bussen

Op til en time må nogle elever rundt ved en række skoler i Vejen Kommune vente på bussen, inden de kan komme hjem. Foto: Colourbox
Det, der skulle give kortere skoledage for eleverne i indskolingen, er endt med, at op mod 80 elever - i alderen seks til ni år - må vente mellem en halv og en hel time på bussen. Det gav kritik i Vejen Byråd.

Vejen Kommune: Hvis nogen gik med forventninger eller forhåbninger om, at den forkortede skoledag, som er blevet indført for eleverne i indskolingen, ville resultere i, at børnene ville komme tidligere hjem, så er de blevet slemt skuffede.

Flere steder i kommunen må eleverne – alle i alderen seks til ni år – nemlig vente på bussen, inden de kan påbegynde transporten hjem.

På det seneste byrådsmøde udtrykte flere politikere kritik af, at eleverne ikke kan komme hjem, når skoledagen ringer ud.

Elin Winther (S) indledte det, som skulle udvikle sig til en længere debat:

- Op mod 80 børn i alderen fra seks til ni år oplever, at de må vente helt op til en time. Det ringer ud klokken 13.15, og for dem, som har længst hjem, betyder det, at de først er hjemme lidt før klokken tre. Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider. Det vil også give en ensartethed blandt skolerne, sagde Elin Winther.

Annonce
Det ringer ud klokken 13.15, og for dem, som har længst hjem, betyder det, at de først er hjemme lidt før klokken tre. Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt.

Elin Winther, byrådsmedlem for Socialdemokratiet

En række skoler rundt i kommunen har busgange mellem klokken 13 og 13.30. Men det er ikke tilfældet ved Rødding Skole, Lintrup Filial Børnecenter, Jels Skole, Bække Skole, Gesten Børnecenter, Føvling Børnecenter, Højmarkskolen, Glejbjerg Børnecenter, Holmeå Børnecenter og Brørupskolen derimod ikke.

Ekstra busafgange vil for Vejen Kommune betyde en årlig udgift på 900.000 kroner. Det mente Knud Peter Wad (K) var mange penge, selv om han anerkendte problematikken med ventetiden.

- De 900.000 kroner til ekstra busser mener jeg kan gøre rigtig god gavn andre steder, lød det fra Knud Peter Wad.

Klaus Kildemand (S): - Det er rigtigt ærgerligt, at eleverne ikke kan komme hjem.

Anker Ulsdal (SF): - Op til 60 minutters ventetid er rigtig lang tid. Det burde kunne tilrettelægges mere praktisk.

Niels Therkildsen (S) opfordrede til, at Udvalget for skoler og børn ville tage sagen op igen.

Og så blev der skredet til afstemning, hvor Elin Winther, Tanja Bachmann Hansen og Marie Ebsen, alle S, stemte imod at fastholde den nuværende ordning. Det samme gjorde Enhedslistens Maya Ryom. Anni Grimm (løsgænger) stemte hverken for eller imod.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce