Annonce
Esbjerg

Skriver til statsministeren: 11.000 borgere vil have Englandsbåden hjem til Esbjerg

Gruppen "Reopen Harwich to Esbjerg Ferry" har 11.000 underskrifter bag sig i håbet om en genåbning af Englandsruten. Nu har gruppen skrevet efter støtte hos et væld af politikere. Arkivfoto.

Gruppen, der på femte år kæmper for at få genåbnet passagersejladsen mellem Esbjerg og Harwich, har bedt adskillige britiske og danske politikere, herunder statsministeren, om hjælp og støtte.

Esbjerg: Selvom det er mere fire år siden, at den legendariske Englandsbåd sejlede sin sidste tur mellem Esbjerg og Harwich, forsøger dedikerede kræfter fortsat at få rederiet DFDS til at genoplive den 139-årige gamle passagerrute.

Således har den meget aktive Facebook-gruppe Reopen Harwich-Esbjerg Ferry med administrator Hasse Mogensen Pedersen i spidsen skrevet et personligt brev til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), til lederen af oppositionen, Mette Frederiksen, til medlemmerne af Transport- Bygnings- og Boligudvalget, relevante ministre og partiformænd. Desuden er en lignende henvendelse også sendt til relevante britiske politikere.

Bag sig har Hasse M. Pedersen i gruppen 2.000 medlemmer og ikke færre end cirka 11.000 underskrifter fra fortrinsvis danskere og briter, som altså nu beder de forskellige politikere om hjælp og støtte. Fælles for alle sammen er, at de savner muligheden for at kunne rejse med bil mellem Danmark og Storbritannien.

Annonce

Historisk

Ruten havde eksisteret i 139 år siden 1875, da DFDS offentliggjorde lukningen af ruten i april 2014.Passagertallet var faldet drastisk fra 300.000 til 80.000 passagerer.

Selvom DFDS har lukket passagerdelen fortsætter rederiet med fragt fra Esbjerg til Immingham.

Mindre belastende

- Vores gruppe har kontaktet stort set alle rederier omkring Nordsøen, og svarene fra disse rederier har på misforstået vis oftest drejet sig om økonomiske betænkeligheder på grund af de nu så billige flyrejser - noget som blandt andet førte til lukningen af ruten. De fleste kan ikke fordrage dette billige alternativ, skriver Hasse M. Pedersen blandt andet.

Han mener desuden, at turismen mellem Storbritannien og Danmark og de øvrige nordiske lande har lidt et stort tab, ligesom han peger på, at der er en unødig miljømæssig belastning, fordi bilrejsen nu går via Den Engelske Kanal.

- Vi spekulerer på, om der er politisk vilje til at hjælpe en genåbning af en sådan rute på vej for ad den vej at nedbringe de nuværende så store og unødvendige udledninger. Brexit - uanset hvilken form, det så bliver - vil uden tvivl bringe flere og større miljømæssige, infrastrukturelle og unødvendige problemer med sig, og måske vil en flytning at denne trafik fra land til hav have en større betydning. Afhængig af det Brexit, som kommer, vil toldfrit salg jo også blive en faktor af en vis betydning, skriver han og fortsætter:

- En genåbning af Esbjerg-Harwich-ruten vil uden tvivl lette den nu så meget større kommende trafik-og miljøbelastning på langt sigt. Det ville på sigt hjælpe meget med de kommende problemer, som Brexit repræsenterer på godt og ondt.

Lennart Damsbo-Andersen (S), formanden for Folketingets transportudvalg, har kvitteret for henvendelsen og på vegne af udvalget bedt transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at bevare muligheder for at genåbne færgeruten Esbjerg-Harwich med de dertil knyttede trafikale og miljømæssige fordele.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Mere regn på vej: Beredskab holder ekstra øje med vandstand i Kolding efter oversvømmelser

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Annonce