Annonce
Esbjerg

Skriver til statsministeren: 11.000 borgere vil have Englandsbåden hjem til Esbjerg

Gruppen "Reopen Harwich to Esbjerg Ferry" har 11.000 underskrifter bag sig i håbet om en genåbning af Englandsruten. Nu har gruppen skrevet efter støtte hos et væld af politikere. Arkivfoto.

Gruppen, der på femte år kæmper for at få genåbnet passagersejladsen mellem Esbjerg og Harwich, har bedt adskillige britiske og danske politikere, herunder statsministeren, om hjælp og støtte.

Esbjerg: Selvom det er mere fire år siden, at den legendariske Englandsbåd sejlede sin sidste tur mellem Esbjerg og Harwich, forsøger dedikerede kræfter fortsat at få rederiet DFDS til at genoplive den 139-årige gamle passagerrute.

Således har den meget aktive Facebook-gruppe Reopen Harwich-Esbjerg Ferry med administrator Hasse Mogensen Pedersen i spidsen skrevet et personligt brev til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), til lederen af oppositionen, Mette Frederiksen, til medlemmerne af Transport- Bygnings- og Boligudvalget, relevante ministre og partiformænd. Desuden er en lignende henvendelse også sendt til relevante britiske politikere.

Bag sig har Hasse M. Pedersen i gruppen 2.000 medlemmer og ikke færre end cirka 11.000 underskrifter fra fortrinsvis danskere og briter, som altså nu beder de forskellige politikere om hjælp og støtte. Fælles for alle sammen er, at de savner muligheden for at kunne rejse med bil mellem Danmark og Storbritannien.

Annonce

Historisk

Ruten havde eksisteret i 139 år siden 1875, da DFDS offentliggjorde lukningen af ruten i april 2014.Passagertallet var faldet drastisk fra 300.000 til 80.000 passagerer.

Selvom DFDS har lukket passagerdelen fortsætter rederiet med fragt fra Esbjerg til Immingham.

Mindre belastende

- Vores gruppe har kontaktet stort set alle rederier omkring Nordsøen, og svarene fra disse rederier har på misforstået vis oftest drejet sig om økonomiske betænkeligheder på grund af de nu så billige flyrejser - noget som blandt andet førte til lukningen af ruten. De fleste kan ikke fordrage dette billige alternativ, skriver Hasse M. Pedersen blandt andet.

Han mener desuden, at turismen mellem Storbritannien og Danmark og de øvrige nordiske lande har lidt et stort tab, ligesom han peger på, at der er en unødig miljømæssig belastning, fordi bilrejsen nu går via Den Engelske Kanal.

- Vi spekulerer på, om der er politisk vilje til at hjælpe en genåbning af en sådan rute på vej for ad den vej at nedbringe de nuværende så store og unødvendige udledninger. Brexit - uanset hvilken form, det så bliver - vil uden tvivl bringe flere og større miljømæssige, infrastrukturelle og unødvendige problemer med sig, og måske vil en flytning at denne trafik fra land til hav have en større betydning. Afhængig af det Brexit, som kommer, vil toldfrit salg jo også blive en faktor af en vis betydning, skriver han og fortsætter:

- En genåbning af Esbjerg-Harwich-ruten vil uden tvivl lette den nu så meget større kommende trafik-og miljøbelastning på langt sigt. Det ville på sigt hjælpe meget med de kommende problemer, som Brexit repræsenterer på godt og ondt.

Lennart Damsbo-Andersen (S), formanden for Folketingets transportudvalg, har kvitteret for henvendelsen og på vegne af udvalget bedt transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at bevare muligheder for at genåbne færgeruten Esbjerg-Harwich med de dertil knyttede trafikale og miljømæssige fordele.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce