Annonce
Sydjylland

Slesvig-Holsten har de ringeste tog i Tyskland

Også nye dobbeltdækkertog har givet Deutsche Bahn seriøse udførdringer på skinnerne i Slesvig-Holsten. Foto: AndreasOelfuss/YouTube.
I ingen anden delstat i Tyskland er togene så upræcise som i Slesvig-Holsten. Under 90 procent af afgangene overholder køreplanen.

KIEL: Trods alle fordele for miljø og klima i forbindelse med togtransport skal vi passe på, at politiske appeller om at lade bilen stå og vælge skinnerne ikke ender som en hån mod borgerne. Med så drastiske ord kommenterer den parlamentariske statssekretær for trafik i Slesvig-Holsten, Thilo Rohlfs, en ligeså drastisk statistik. I intet andet forbundsland kører regionaltogene med så store forsinkelser som i Slesvig-Holsten.

Det viser den opgørelse, de tyske forbundsbaner har præsenteret efter ønske fra De Grønne i forbundsdagen.

Kun 89,81 procent af togforbindelserne i Slesvig-Holsten kørte ifølge opgørelsen til tiden. Og så er forsinkelser på under seks minutter endda slet ikke talt med. For hele Tyskland gælder det, at køreplanen bliver overholdt på 94,1 procent af afgangene.

Annonce
Vi er slet ikke tilfredse med de tyske baner. De har ganske enkelt ikke opfyldt deres del af aftalen.

Dennis Fiedel, Slesvig-Holstens trafikselskab.

Et rædselsår

Endnu mere trist er udviklingen gennem de seneste fem år. I hele Tyskland er der tale om en moderat forringelse på 0,6 procent. Slesvig-Holsten har oplevet et styrtdyk på godt 3,5 procent, der hovedsagelig indtraf mellem 2017 og 2018.

- 2018 var et virkelig dårligt år. Vi er slet ikke tilfredse med de tyske baner. De har ganske enkelt ikke opfyldt deres del af aftalen, forklarer Dennis Fiedel, der er talsmand for delstatens trafikselskab, Nah.SH.

Kontrakten mellem forbundslandet og banerne foreskriver, at 93 procent af togene skal køre til tiden.

Statistikken afspejler blandt andet det totale kaos på forbindelsen mellem Hamborg og Westerland på Sild. Her overholdt kun 71,3 procent af togene køreplanen i 2018.

Men der er også andre smertensbørn. Hårdnakkede problemer med nye dobbeltdækkertog på strækningerne Flensborg-Hamborg og Kiel-Hamborg har trukket kraftigt ned i statistikken for 2018. Ofte har togenes døre og koblinger ikke fungeret. Konsekvensen har været, at kun 75 procent af forbindelserne på disse strækninger har opfyldt køreplanen.

Slesvig-Holsten er den delstat, hvor togene tilbagelægger flest kilometer, nemlig 25 millioner om året. Men det kniber med vedligeholdelsen.

Bane under pres

- Derfor har vi lagt pres på banen, og det virker, konstaterer statssekretær Thilo Rohlfs.

Han henviser til, at delstatens trafikminister Bernd Buchholz har fravristet Deutsche Bahn investeringer på 160 millioner euro til forbedringer på strækningen mellem Hamborg og Sild.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Kom og få et konfirmationssæt

Leder For abonnenter

Covid 19: Lad os nu bare få ro på

I Italien er syv personer døde af covid 19 også kaldet coronavirus. Omkring 300 er smittet. Også i Storbritannien er der smittede og så at sige på vores dørtrin er der mistanke om et tilfælde i Hamborg. På Tenerife er danskere i isolation på et hotel, efter en italiensk gæst åbenbart har bragt smitten med sig.På den baggrund er det sandsynligt, at smitten kan nå os. Er det en alvorlig situation? Ja, bestemt. Men der er ikke tale om en katastrofe.Det indtryk kunne nemt opstå, hvis man kaster et blik på børserne. De danske aktier har haft de største kurstab i årevis. På de internationale børser er billedet det samme.Kursfaldene er ikke noget bevis på faren fra covid 19, men bekræfter blot, at Mogens Lykketoft havde ret, da han i sin tid og med noget grovere ord konstaterede, at finanssektoren var befolket af sensitive sjæle.Covid 19 er en ny sygdom. Derfor har vi ikke noget naturligt immunforsvar, ligesom det foreløbig kun er en påstand, at Kina skulle have udviklet en vaccine.Men med alle disse forbehold er coronavirus slet og ret influenza. Den sygdom er bestemt ikke til at spøge med. Således døde godt 1600 danske af influenza i sæsonen 2017/2018.For hver af disse afdøde og deres pårørende var der tale om en tragedie. Men influenzadødsfaldene har vi år efter år, uden det udløser panik endsige styrtdyk på børserne.En angstprovokerende kendsgerning er, at vi alle på et tidspunkt skal dø. Den gode nyhed er, at der kun er ringe sandsynlighed for, at coronavirus koster os livet.I sygdommens epicenter, Kina, er omkring 80.000 med sikkerhed smittet, og knap 3000 dødsfald er officielt registreret. Det svarer til en dødelighed med rigtig mange nuller på førstepladsen i procenten af døde i forhold til Kinas enorme befolkning på næsten 1,4 milliarder mennesker. Selv hvis mørketallet i antallet af døde er tre, fire eller endog ti gange højere, er regnestykket det samme.Det er således ikke den sorte død, der hærger. Lad os være vagtsomme, men ikke paniske.

Annonce